Anmeldelse

Det fælles i det faglige

Skolens fag på tværs

Denne bog burde være skrevet for længe, længe siden. Tak for, at det endelig blev gjort.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvorfor havde samfundsfagslæreren og dansklæreren ikke talt sammen om, hvordan eleverne i udskolingen skulle lave et godt fagligt oplæg - en god præsentation som afslutning på et ellers godt gruppearbejde? Hvorfor arbejder Søren og Mette, der underviser i biologi og matematik i samme klasse, ikke mere på tværs af fagene, når det gælder om at undersøge verden? Det er overvejelser, jeg som vejleder i læreruddannelsens fag praktik indimellem har haft efter møder på praktikskoler. Det er da ellers lige til højrebenet. Og det er dygtige undervisere med styr på det faglige.

Fakta:

Titel: Det fælles i det faglige

Forfatter: Bodil Nielsen

Pris: 176

Sider: 225

Forlag: Hans Reitzels Forlag

Hvad er det, der ligger mellem fagene, men som alligevel er fælles? Det findes der nu en god håndbog og "tjekbog" om. En bog, der vil kunne udfordre mange dygtige undervisere netop på det, der ikke bare findes i de enkelte fag, men som overskrider fagene og dermed bliver det, som Bodil Nielsen i denne fine bog kalder for "det fælles i det faglige".

Det er egentlig underligt, at netop denne bog ikke er blevet skrevet for længe siden. Emnet og udfordringen er oplagt noget, alle undervisere i folkeskolen bør interessere sig for: Det, der ligger mellem fagene, men er centralt for skolen, og som spiller en væsentlig rolle både i folkeskolens formål og i alle Fælles Mål. Fagenes arbejdsmetoder, deres systematiske fremgangsmåder, hvad man skal kunne som elev for at gennemføre et interview. Hvordan verden kan undersøges, og hvordan undersøgelsers resultater kan behandles og formidles.

Hvis læseren inden læsningen af bogen er i tvivl om relevansen af at opsøge det fælles i det faglige, så er bogens store styrke dens overbevisende fremstilling og fremvisning af de mange forskellige faglige elementer, der faktisk binder skolens fag sammen. Bodil Nielsen har skrevet en god og inspirerende bog for lærerteamet. Det er den målgruppe, der fremhæves igen og igen gennem bogen. "Det fælles i det faglige" består af seks kapitler: om at undersøge verden, om faglig formidling, om sprog og sprogligt forråd, om faglig læsning og skrivning for at lære, om formulering af mål og anvendelse af pædagogiske taksonomier.

Alle kapitler henter gode eksempler fra skolens fagbeskrivelser og Fælles Mål. Bogens første kapitel, "En del af det hele", starter med spørgsmålet: Hvad med dannelsen? I betragtning af den til tider noget højtflyvende diskussion, der for tiden føres om netop dette begreb, besvarer Bodil Nielsen spørgsmålet på en god og konstruktiv måde med udgangspunkt i folkeskolens formålsparagraf og forankret i læsning af fagenes Fælles Mål: "Den dannelse, skolen kan bidrage med, sigter mod udvikling af handlemuligheder". Og det er dem, der skal udvikles gennem læreres samarbejde om det, der er det fælles i det faglige.

Bogens primære målgruppe er lærere, men også lærerstuderende vil have gavn af at møde bogen på læreruddannelsen, også selvom bogen måske ikke kan kaldes for forskningstung eller forskningsinformeret. Der er nemlig ikke mange henvisninger til forskning, men som læser aner man, at der bag teksten ligger mange timers arbejde og samvær med skolens lærere og de spørgsmål, de stiller.