Anmeldelse
Religion nu 5
God grundbog
Velvalgte, veldokumenterede og velformidlede emner, der på fin vis taler ind i et 5.-klassebarns verden.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Kristendomskundskab er et fag, der i forhold til materialeudbuddet i den grad blomstrer. "Religion nu"-serien fra Gyldendal er et rigtig udmærket bud på en række fagligt velfunderede grundbøger med lærervejledning og hjemmesidesupplementer, der ramme- og iscenesætter fagligheden på forventet professionel vis. Vi møder her på femte årgang vigtige elementer i faget taget fra religionsfilosofien (kristenhedens store filosoffer, frihedsforståelsen) såvel som fra religionsfænomenologien (myter, ritualer, den sakrale konge). Særligt vellykket er variationen i illustrationer hentet både fra religiøse universer og fra dagligdagen med det formål, at tingene sætter sig fast.
Fakta:
Titel: Religion nu 5
Forfatter: Carsten Bo Mortensen, John Rydahl og Mette Tunebjerg
Pris: 220
Sider: 100
Forlag: Gyldendal
Pris: 833,75
Sider: 163
Type: Lærerbog
En smule undren efterlades denne anmelder dog med. I forbindelse med et emne om frihed og tro - og herunder (mellem linjerne) især ufriheden og troen - kunne man i forhold til netop den virkelighed, vi i et globaliseret samfund lever i, forvente, at forlagsredaktionerne begynder at tage op til overvejelse, hvilken rolle religions- og kulturkritikken skal spille i folkeskolen. I 5. klasse arbejdes generelt oftere med analyse end med fortolkning og vurdering, som primært og af gode grunde hører udskolingen til, så det er naturligvis inden for denne ramme, at emnet skal tænkes, og det store hvorfor, hvorfra al stillingtagen stammer, skal stilles. I kapitlet om (u)frihed og krop - hvor flere ting almindeligvis kommer i spil såsom identitet og valg - skal desværre søges længe for at nå til en forståelse af, hvilken religion der er tale om: islam. Eleverne får således kun takket være læreren en (eventuel) forbindelse lagt mellem institution/system og fænomen - her mellem islam og kvindekroppen. Den religiøse kvindebeklædning - som man meget vagt knytter til "nogle muslimske kvinder" i "nogle kulturer" - beskrives uden sans for og åbning til hverken helligtekster eller praksis i islam, som faktisk er religionen, der beskrives her.
Det er ligeledes min vurdering, at der ikke i tilstrækkelig grad bygges bro til det efterfølgende kapitel om liberalisme, der anskues traditionelt-ideologisk og for fjernt fra det foregående. En mulighed havde været at anskue den islamiske beklædningstænkning som en udgave af konservatisme; det ville have skabt mulighed for en forståelse for liberalismens betydning og dermed af den afgørende kontrast i denne verdens levede liv. Konsekvensen er, at refleksionsniveauet for klassen her ligger på lærerens bord.
Når dette er sagt, er "Religion nu 5" et godt bud på et grundbogsmateriale til kristendomskundskab i 5. klasse.