Mette Frederiksen savner, at politikerne også lægger fokus på den brede faglighed.
Lærer: Nationale test kan fint undværes
Mette Frederiksen fra Syvstjerneskolen i Værløse holdt som eneste lærer oplæg ved eksperthøringen om nationale test på Christiansborg. Hun kunne fortælle politikerne, at lærerne gerne vil bruge test, men at de nationale test ikke er særligt velegnede.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Lærerne er meget åbne for at bruge test og gør det også i stor stil for at samle viden om elevernes faglige udvikling. Sådan sagde lærer og sidste taler Mette Frederiksen til eksperthøringen på Christiansborg onsdag.
Test-tour de force: De dygtige bliver dygtigere af test - de svage er sårbare
"Vi lærere er meget optagede af at skaffe os viden om elevernes læring. Og jeg vil gerne berolige ministeren (Ellen Trane Nørby, red.), som i går aftes i tv udtrykte en bekymring for, hvad der ville ske, hvis vi ikke havde nationale test. Som om der ville opstå et tomrum uden", sagde Mette Frederiksen og fortsatte:
"Jeg vil til enhver tid kunne give en forælder en beskrivelse om en elevs læsestandpunkt. Jeg skaffer mig hele tiden viden om en elevs læsekompetencer. De lærere, jeg har talt med, bruger nationale test til at sammenholde resultater med andre testresultater. Nationale test bruges som et supplement, men de kan ikke stå alene", sagde hun
Nationale test som dialogredskab
Mette Frederiksen havde lavet en undersøgelse blandt sine nære kolleger og bagland, og deres erfaringer viser, at der generelt er tvivl om, hvorvidt man kan bruge resultaterne af nationale test til noget.
"Der er en bred oplevelse af, at andre test er bedre. Vi oplever, at der er irrelevant indhold - for eksempel ordkæder. Og jeg undrer mig over fraværet af interessen for læsetempo i danskprøverne. Det er nemlig rigtig vigtigt, især fra 3. klasse og frem, for at følge deres udvikling", sagde Mette Frederiksen.
Skole og forældre: Nationale test skal kun være et pædagogisk værktøj
Derfor er lærerene også tvivl om, hvordan de skal bruge nationale test som dialogredskab med elevernes forældre. Mette Frederiksen fortalt, at forældrene generelt tillægger de nationale test meget stor værdi.
"Der er meget store forventninger fra forældre til resultaterne af de nationale test. Og det er klart, når de bliver prioriteret så højt fra ministeriets side", sagde læreren.
Lærer: Svært at danne sig overblik over nationale test
Til sidst kritiserede Mette Frederiksen også, at der er for stor fokus på den snævre faglighed og opfordrede ministeriet til også at fokusere på den brede faglighed.
"Fagenes formål skal gerne afspejle sig i min praksis, og det er der nogle dilemmaer ved, når der stå stor fokus på det snævre. Fagligheden i folkeskolen er både det brede og snævre", sagde hun.
Læs stort portræt af Mette Frederiksen i fagbladet Folkeskolen i næste uge og hør hendes oplæg på høringen her (fra kl. 12:06):