Lærer: Svært at danne sig et overblik over nationale test

Odense-lærer Adrian Kent Mikkelsen var taget til eksperthøring om nationale test på Christiansborg og glædede sig til at høre, hvad eksperterne var nået frem til. Hvis testene skal bevares, må det gøres klart, hvad den skal bruges til, siger han.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lærer Adrian Kent Mikkelsen var taget til København fra Odense sammen med fem kolleger for at høre vurderingen af de nationale test.

"Jeg synes, jeg hørte eksperterne sige forholdsvis tydeligt, at det ikke kan bruges som pædagogisk redskab til evaluering af den enkelte elev", siger han.

Test-tour de force: De dygige bliver dytigere af tet - de svage er sårbare 

Sammen med sine kolleger havde han glædet sig til at få et svar på, om de nationale test overhovedet kan bruges til noget.

"Inden vi tog af sted havde vi en idé om, at testene ikke fungerer som pædagogisk redskab. Og det blev vi bekræftet i i dag. En af grundene til, at testene ikke kan bruges, er, at det er en adaptiv test. Det er jo ikke de samme spørgsmål, eleverne får, så det er meget svært at danne sig et overblik over, hvad kan den enkelte kan. Det kræver meget tid. Specielt at skulle dykke ned i testen og finde ud af, hvad den enkelte elev måske ikke kan og skal arbejde med", siger han.

Test er ikke nyt

Adrian Kent Mikkelsen understreger, at test ikke er noget nyt for lærerne. De har altid brugt test og andre evalueringsværktøjer for at finde ud af, hvor deres elever ligger.

"Vi er vant til at teste og se, om vi oplever den udvikling, vi ønsker. Så det er ikke ukendt for os, og vi gør det også, selvom vi ikke har de nationale test", siger han.

Skoleleder: Testresultater svinger, som vinden blæser

Til gengæld mener han, at nationale test tester i et for lille område, og at det stadig er uklart, hvad dataene skal bruges til.

"Hvis vi skal beholde den test, så skal man i hvert fald overveje, hvad dataene skal bruges til. Skal den bruges som pædagogisk redskab til lærerne i forhold til eleverne og samtalerne med forældrene. Eller skal den bruges af politikerne for at danne sig et overblik over, hvordan eleverne klarer sig i folkeskolen fra år til år. Lige nu prøver man at bruge den samme test til det hele", siger Adrian Kent Mikkelsen.