Anmeldelse

Koncepter i pædagogisk arbejde

Bliv up to date med pædagogikken

Tiltag som LP, ICDP og Krap – hvad dækker forkortelserne over, og hvordan bruges de i vuggestuer, børnehaver og skoler? Det har Christian Aabro set nærmere på i bogen "Koncepter i pædagogisk arbejde".

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Koncepter i pædagogisk arbejde" består af tre tæt forankrede dele: Først ses der nærmere på, hvilke koncepter der rent faktisk benyttes rundtomkring. Det sker ud fra en undersøgelse foretaget i 2014-2015 i alle landets 98 kommuner. Christian Aabro allierede sig med nogle studerende, som delte hans nysgerrighed, i forhold til hvad alle disse nye tiltag indebærer, hvorefter de gennem spørgeskemaer, opkald og verificering gennemførte undersøgelsen. Nogle af de resultater, der kom frem, var blandt andet, at der var mange lokale konceptvarianter, hvor konceptet var tilpasset den enkelte kommune, at ordet koncept blev opfattet som kontroversielt, og ikke mindst at der hersker stor forskel på kommunernes rolle inden for udbredelsen af koncepterne.

Fakta:

Titel: Koncepter i pædagogisk arbejde

Forfatter: Christian Aabro

Pris: 240

Sider: 184

Forlag: Hans Reitzels Forlag

I anden del af bogen ser vi nærmere på, hvad der gemmer sig bag de forskellige forkortelser, og hvilke koncepter de indebærer. Bogen lægger vægt på seks udvalgte koncepter: LP, ICDP, DUÅ, Krap, Pals og Tras. Det påpeges, at man kunne inddrage langt flere, men at udvælgelsen er sket på baggrund af en volumenmæssig begrænsning i forhold til tid og resurser. Et landkort viser, hvor udbredt de forskellige koncepter er i Danmark.

I tredje og sidste del laves en analyse af, hvad der samlet set kendetegner de udvalgte koncepter.

Bogen er overordnet set meget systematisk og overskuelig. Sproget er forståeligt og sammenhængende. Jeg vil ikke kalde det letfordøjeligt, da der er mange bolde i luften, men budskabet kommunikeres fint ud. Der, hvor det bliver rigtig spændende læsning, er analysen af, hvad der kendetegner de forskellige koncepter. Her gives der blandt andet en kritik af, hvordan oversættelsen inden for de mange forskellige koncepter ikke giver mening i en dansk kontekst. Det inddrages også, hvordan evidensbegrebet ikke benyttes i hverken en traditionel snæver forstand eller den mere udvidede forståelse, men at det derimod trækker på mere ukendte måder at påvise evidens på.

Alt i alt er her en rigtig god bog med en masse observationer, som kan bruges til en bred vifte af pædagogiske diskussioner nu og i fremtiden.