Anmeldelse
Borgernær ledelse
Om ledelse, men lærere og lærerstuderende kan med fordel læse med
Trods en høj frekvens af slagord er "Borgernær ledelse" værd at bruge tid på. Der er gode indspark i skoledebatten at hente.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Bogen "Borgernær ledelse" er præget af en akademisk tilgang. Hvert kapitel har sine teoretikere og sin empiri at hænge sine perspektiver op på. Den belyser med eksempler hentet fra den offentlige sektor på behørig vis, hvilke udfordringer, muligheder og dilemmaer borgernær ledelse medfører. Kapitlerne baserer sig alle på casestudier og kommer med så levende eksempler fra praksis, at man som læser nærmest føler, at man selv har været der.
Fakta:
Titel: Borgernær ledelse
Forfatter: Kristian Gylling Olesen
Pris: 349
Sider: 304
Forlag: Akademisk Forlag
Til hvert kapitel er knyttet refleksionsspørgsmål til kapitlets vigtigste pointer, hvilket giver en god rammesætning for en videre dialog, samtidig med at det understøtter en transferrefleksion til egen praksis.
Man kommer som læser til at få smånervøse trækninger over de mange slagord hentet fra den offentlige sektor: ”Borgeren ved roret” og ”Selvværd er mere velfærd” for slet ikke at tale om ”Vi tænker arme og ben tilbage til borgeren” (gad vide, hvor de ellers har været).
Tydeligt er det, at det danske velfærdssystem er præget af reformer, der bevæger sig i en bestemt strømning af selvledelse og selvforvaltning. Ikke mindst Niels Åkerstrøm Andersen og Hanne Knudsens kapitel om ”den hyperansvarlige borger” giver filosofisk og vitaliserende næring til en vigtig samfundsdebat.
Bogen indeholder 11 kapitler, hvoraf de fire er skolerelaterede og på hver sin måde bibringer med vigtige perspektiver i forhold til arbejdet med elevernes læring, brugen af elevplaner og evaluering og indtoget af it i undervisningen - og de heraf følgende ændringer i forhold til lærernes ledelse af læring. Alle fire kapitler er yderst relevante indspark til læreres og lederes rolle i folkeskolen.
Bogen henvender sig primært til studerende på bachelor-, diplom- og masterniveau. Jeg kan i en skolerelateret uddannelseskontekst anbefale de fire kapitler, der er relateret til skoleverdenen – og har man lidt ekstra tid, er de øvrige kapitler særdeles velskrevne og interessante. Bogen er efter min mening værd at bruge tid og energi på.