Anmeldelse

Pædagogen i skolen

Skolepædagogens bidrag i centrum

Skolereformen er i høj grad et anliggende for pædagogerne. De kan med fordel starte med at læse sidste halvdel af denne bog.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

”Pædagogen i skolen” henvender sig til pædagoger i skoledelen og endvidere til pædagogstuderende med speciale i ”skole og fritidspædagogik”. Bogens hensigt er at bidrage til trivsel og læring i skolen og give et godt overblik over pædagogens opgave i skolen.

Fakta:

Titel: Pædagogen i skolen

Forfatter: Helle Fisker, Henriette Gejel Jensen, Lone Tang Jørgensen

Pris: 299

Sider: 294

Forlag: Akademisk Forlag

Første del af bogen er en gennemgang af folkeskolereformen. Her bliver pædagogens nye rolle og skolens visioner, udfordringer og nye opgaver behandlet med stor grundighed.

Senere i bogen inddrages lærerens og pædagogens faglighed og kompetencer. Det handler blandt andet om tværprofessionelt samarbejde, det samarbejdende team og understøttende aktiviteter, skabelse af skoletrivsel og inkluderende miljøer.

Bogen fortæller også om positiv psykologi, om det gode liv og trivsel. Et kapitel sætter fokus på læring, om, hvordan vi lærer, om, hvordan læring foregår, og hvilke forudsætninger der skal være til stede, og hvad man som pædagog skal orientere sig ud fra i bestræbelserne på understøttende læreprocesser hos børn i skolen. Den understreger betydningen af tydelige læringsmål og en fremadrettet evaluering og vurdering.

Bogen er fyldt med teorier. De mange henvisninger har en tendens til at forstyrre læsningen Efter hvert kapitel er der en fyldig litteraturliste. I starten var jeg ved at gå død i bogen. Jeg savnede flere praktiske eksempler på, hvordan man kan praktisere ideerne. I afsnittet "Positiv psykologi og styrker" bliver 24 positive styrker taget op og forklaret ordbogsagtigt. Den store grundighed blev lidt kedsommelig.

I "Evalueringsteknikker" beskrives der forskellige måder, eleverne fra børnehaveklasse til 9. klasse kan arbejde med selvevaluering på. Her burde det konsekvent have været inddraget, hvor mange elever der er i forsøgsklassen, og hvor lang tid det har taget at få opbygget en naturlig proces for selvvurdering og kammeratvurdering. Hvis man drømmer om at tage ideerne i brug, skal man huske, at det forekommer kedeligt at sidde i rundkreds og vente på sin tur til at evaluere sig selv og sine kammerater.

Jeg synes, at den sidste halvdel af bogen på fornem vis lever op til sit formål om at være en værktøjskasse i trivsel og læring til inspiration for alle, der arbejder i og med skolen. Praktikerne kunne shoppe hen til den.

Forfatternes ønsker med bogen er at give skolepædagogerne en forståelse for vigtigheden af det arbejde, der nu forventes af dem. Det syntes jeg, de gør meget fint og med voldsom grundighed.