Anmeldelse
Mediedidaktik 2. udgave
Mere mediedidaktik, tak
Når man allerede har kopieret 13 sider af bogen til direkte brug i undervisningen på mandag, er det, enten fordi man ikke er forberedt, eller fordi man er begejstret for bogen. Stig Toke Gissels bog "Mediedidaktik - i teori og praksis" hører under sidste kategori.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Bogen er først og fremmest brugbar for dansklæreren, som mangler inspiration og teoretisk forståelse ved inddragelse af nye medier til iscenesættelse af konkrete undervisningsforløb. Bogen kan også bruges som et udgangspunkt for at sætte fokus på digital literacy på læreruddannelsen. Specielt de teoretiske afsnit er egnet til læreruddannelsen, idet teori hele tiden kobles med, hvordan tankerne konkret kan anvendes i forskellige undervisningssituationer.
Fakta:
Titel: Mediedidaktik 2. udgave
Forfatter: Stig Toke Gissel
Pris: 325
Sider: 204
Forlag: Hans Reitzels Forlag
Det nye ved denne udgave af bogen ligger i, at mange af begreberne er blevet strømlinet i forhold til andre mediedidaktiske teorier. Det ses i inspirationen fra Thomas Illum Hansens og Keld Skovmands teorier og i forskellige typer af læremidler. Ligeledes introduceres også nye værktøjer, hvis anvendelsespotentiale bliver konkret vist og didaktisk vurderet.
Dog beskæftiger bogen sig kun med de etablerede medier såsom web, billede, film og spil. Jeg savner i min undervisning mere teoretisk viden og ideer til den gode anvendelse af nye medier som 3-d-print, kodning og sociale medier.
Alt i alt en god mediedidaktisk ramme at arbejde ud fra.