Anmeldelse
Fra snublesten til byggesten
Matematikdidaktiske muligheder
Matematikvejledningsprojekter i gymnasiet kan også interessere i folkeskolen. Læs, og bliv både inspireret og udfordret.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Kan en bog med erfaringer fra den første matematikvejlederuddannelse for lærere i gymnasiet på Roskilde Universitet interessere i folkeskolen - ja, mon ikke. Beskrivelserne i bogen af projekter fra vejlederuddannelsen indeholder mange tanker og overvejelser, der også bør kunne interessere matematiklærere og måske især matematikvejledere i folkeskolen og matematiklærere på læreruddannelsen.
Fakta:
Titel: Fra snublesten til byggesten
Pris: 249
Sider: 124
Forlag: Frydenlund
Foruden et forord med en kort beskrivelse af hvert kapitel indeholder bogen seks kapitler om projekter, der i høj grad har taget udgangspunkt i matematikdidaktisk forskning. Matematiklærere beskriver arbejdet med gymnasieelever, der har forskellige former for matematikspecifikke vanskeligheder med faget. Det gør mange beskrivelser og overvejelser interessante, at det ikke nødvendigvis er lavt præsterende elever, men også elever, der klarer sig godt og måske endda går på A-niveau, men alligevel har visse specifikke vanskeligheder med faget.
Det er særdeles relevante tanker, der især er koncentreret om forståelse af ræsonnementer og modelleringsprocessen og et yderst tankevækkende kapitel om, hvordan elever forstår og opfatter udtrykket y=ax+b. Det burde jo være velkendt stof for alle skoleelever i 9. klasse, men betragtningerne og undersøgelserne, der beskrives her, kan nok give stof til eftertanke over, hvordan dine elever måske i virkeligheden forstår det udtryk. Eller sagt på en anden måde - hvilke tanker de gør sig, når der bliver spurgt ind til forståelse af de forskellige bogstavers betydning. Og med baggrund i de elever, man har undervist i årenes løb, tænker man: Kan det virkelig være rigtigt?
En meget læseværdig bog med stof til eftertanke, en bog, hvor kapitlerne kan læses uafhængigt af hinanden, når man lige har en stund til det, hvis da ellers der findes ledige stunder i den pressede hverdag. Nogle kapitler kunne måske bruges på det modul i diplomuddannelsen til matematikvejleder i folkeskolen, der handler om elever med særlige behov i undervisningen. Oplagt bog at læse i og blive inspireret og udfordret i sin tankegang og indgang til undervisningen.