Anmeldelse
Religion nu 9
Til ære for eksistensteologien
"Religion nu 9" strækker sig i mange tematiske retninger, der alle er dyrebare for elevernes kendskab og forståelse af religiøse universers teorier og praksis samt menneskets etiske dannelse, men ambitionen er ikke ligeligt fordelt kapitlerne imellem.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Det er næsten sikkert og vist: Jødedommen, kristendommen og islam samt den mere eksotiske fortælling om buddhismen er omdrejningspunktet i snart alle undervisningsmaterialer for udskolingens kristendomskundskab. "Religion nu 9" er ingen undtagelse – men, viser det sig, materialet skiller sig ud på andre områder.
Fakta:
Titel: Religion nu 9
Forfatter: Henrik Juul, Helle Hinge med flere
Pris: 873,75
Sider: 172
Type: Lærervejledning
Forlag: Gyldendal
Pris: 213.75
Sider: 120
Type: Grundbog
Rent visuelt er der tale om et meget vellykket materiale. Både grundbog og lærervejledning er æstetisk gennemtænkte og har brugervenligheden retteligt for øje.
Grundbogen er bygget op om kapitlet "Religiøs forskellighed" med desværre alt for introducerende passager om hovedreligionerne og et møde med en række unge moderat troende herfra. Kapitlet stopper på et læringstrin langt fra 9. klasse. Det næste tema, "Frelse", behandler på udmærket vis begrebets forskellige betydning og figurgalleri i det gamle og det nye testamente for så at føre os videre til et større eksistentielt-filosofisk kapitel om det religionsteoretiske tankesæt hos Løgstrup og Kierkegaard. Her trækker den kristne diskurs om kærlighed, tillid, soning, godhed og sandhed "Religion nu 9" op på et helt singulært niveau, der får materialet til at skille sig ud fra mængden af undervisningsmaterialer.
Kapitlet om de store kristne teologer og deres eksistensteologier er et af materialets vægtigste, så her fordres en (meget) stor interesse for teologisk funderet filosofi og etik blandt lærer og elever. Det er meget prisværdigt, at de to tænkere endelig sættes så tydeligt sammen i en dannelsesorienteret folkeskolesammenhæng.
"Religion nu 9"s sidste kapitel byder herefter på et for denne anmelder at se noget broget, pudsigt sammensat og lidt for simpelt formet kapitel om tilværelsesoplysning med underemner som uddannelse og dannelse, kunstens former og sprog og det til tider anspændte forhold mellem kærlighed og krop i nyere dansk tid. Det er emner, der hver især kunne have haft et selvstændigt kapitel for at føre nogen vegne. Det kunne eksempelvis have været godt med en debat om krop og køn i et tværreligiøst perspektiv i forhold til det sidste underemne. Der trækkes imidlertid ingen strenge ud, hvor oplagt det end kan synes, til konservativt styrende religionssamfund som katolicismen og islamismen før og nu.
"Religion nu 9" strækker sig i mange tematiske retninger, der alle er dyrebare for elevernes kendskab og forståelse af religiøse universers teorier og praksis samt menneskets etiske dannelse, men ambitionen er ikke ligeligt fordelt kapitlerne imellem. Niveauet i første del, omhandlende verdensreligionerne og en ung troende for hver af dem, er alt for lavt sat.
Materialet har – hvilket er helt usædvanligt – valgt helt at forbigå religionernes historik, mytologi, ritus og begrebsapparat for at gå ekstremt let over deres teologi og først lægge sig til rette i et kort indblik i et hverdagsliv. Jeg savner i den grad, at differentieringen mellem den lidt og den meget troende, sat i stand i indledningen, fører til en diskussion af den virkelighed, vi lever i, hvor Vestens sekularisme konfronteres med islams fundamentalistisk funderede bevægelser. Det er den praktiserede virkelighed, der står elevernes egen virkelighed nærmest. Fordi kapitlet ikke formidler nogen flerfacetteret viden om verdensreligionernes teologi og praksis, er det begrænset, hvordan eleverne kan arbejde problemorienteret hermed i forbindelse med den nye prøve i faget.
Til gengæld har værket sat mange sejl i de etisk-filosofiske vande med kapitlet om de store danske teologer. Lærervejledningen gør sit arbejde godt og støtter læreren udmærket, dog stadig uden at give nogen religionsfaglig horisont i forhold til det første kapitel.