Anmeldelse

Arkitektur og design

Hvornår er det matematikkens dag? Hver dag!

Et gedigent værk har set dagens lys. Her er input og ideer til spændende matematikarbejde når som helst og hvor som helst. Mange lærere vil også tage godt imod den grundige vejledning i målstyret undervisning.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Igen i år har matematiklærernes eget forlag udgivet et omfattende inspirations- og undervisningsmateriale med henblik på Matematikkens Dag i november.

Fakta:

Titel: Arkitektur og design

Pris: 695

Sider: 128

Forlag: Forlaget Matematik

Den aktuelle overskrift er ”Arkitektur og design”, og forfatterne bag bogens temaer bringer med dette afsæt lærere og elever rundt i spændende afkroge af såvel matematikkens som den geografiske verden, eksempelvis danske broer, fantastiske bygninger og operahuse, høje bygninger, matematikken i kirken, kraner og pyramider.

Den brede vifte af tilgange til stoffet åbner desuden muligheden for at inddrage andre fag i arbejdet, såsom natur og teknologi, geografi, kristendomskundskab og historie. Måske kan dette forhold bidrage til styrkelse af elevernes forståelse: ”Matematik i anvendelse” er ikke bare en overskrift i bogen eller til fp9-færdighedsprøven – matematikken er overalt.

Vanen tro er elevark og tilhørende lærervejledninger på overskuelig vis anbragt i tæt indbyrdes tilknytning. Nyt er det vistnok til gengæld, at den elektroniske udgave af bogen nu ikke længere følger med på en cd-rom; køberen af materialet har til gengæld fri onlineadgang til pdf-filen.

Fik jeg ikke nævnt et indbydende layout og det handy A4-format? Forklaringen er nok, at jeg efter en lang række lignende udgivelser fra forlaget er blevet en smule forvænt, så jeg tager også dette som en selvfølge.

Langtfra selvfølgeligt er det imidlertid, hvad der i øvrigt bruges plads og resurser på. Netop dette materiale tager nemlig den bekymring og usikkerhed alvorligt, som kunne deles af mange (matematik)lærere – eftersom alle jo nu er forpligtede på forenklede Fælles Mål. I et grundigt indledende afsnit bliver læseren således ført rundt i mange hjørner og uden om nogle af de faldgruber, der kan være forbundet med at skulle forestå og forstå målstyret undervisning. De enkelte sider med vejledning bogen igennem beskæftiger sig herudover indgående med såvel målpar og matematiske kompetencer som læringsmål, tegn på læring og evaluering.

Tænk at nogen tog på sig at give en håndsrækning af ovenfor beskrevne kaliber. De mange bagmænd og -kvinder fortjener al mulig anerkendelse for at fuldføre en så vigtig mission.