Anmeldelse

Glad på 25 dage?

Hvis man er til positiv psykologi i folkeskolen, kan dette materiale måske give inspiration til trivselsarbejdet i indskolingen og på mellemtrinnet.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

”Min glade bog i skolen – få glæden ind i klasseværelset på 25 dage” tager afsæt i positiv psykologi, der har fokus på menneskets psykiske sundhed og udvikling eller: trivsel. Målgruppen er primært indskolingen og mellemtrinnet, men ifølge forfatteren er det tilstræbt, at øvelserne ikke er aldersbetingede.

Fakta:

Titel: Min glade bog i skolen

Forfatter: Louise Tidmand

Pris: 375

Sider: 47

Type: Lærervejledning

Forlag: Glæde og Børn

Pris: 250

Sider: 50

Type: Elevbog

Pris: 51

Sider: 25

Type: Arbejdshæfte

Undervisningsmaterialet er blevet til på baggrund af et følgeforskningsprojekt og består af lærervejledning, elevbog og et arbejdshæfte. Lærervejledningen indledes med en indføring i positiv psykologi, hvorefter 25 elevøvelser følger. Øvelserne er opbygget omkring fem områder: "Taknemmelighed", "At gøre en forskel", "Fokus på det positive", "Tankemønstre" og "Fokus på egne styrkesider". Disse øvelser går igen i elevbogen og kan endeligt besvares af eleven i arbejdshæftet.

Den røde tråd i bøgerne er historien om Sara og hunden Fido. Her møder vi også ”tankedetektiven”, der stiller spørgsmål med det formål at få Sara til at ændre tanke- og reaktionsmønstre. I lærervejledningen er endvidere et forslag til et forældrebrev og skabeloner til priser.

”Min glade bog i skolen - få glæden ind i klasseværelset på 25 dage” indeholder store og farverige illustrationer. Materialet egner sig, ud fra min vurdering, bedst til mellemtrinnet i forhold til både læsbarhed og den grad af refleksion, som arbejdshæftets spørgsmål fordrer hos eleverne.

Ingen tvivl om, at flere af øvelserne kan skabe glæde i klasseværelset og hos den enkelte elev, for hvem vil for eksempel ikke gerne have synliggjort sine styrkesider?

Som lærer, AKT- (adfærd, kontakt og trivsel) og inklusionsvejleder har jeg gennem de seneste år læst adskillige kompetente materialer med øvelser til trivselsarbejdet i skolen, der efter min vurdering er bedre end dette. Derfor vil jeg ikke anbefale materialet til mine kolleger. Men er ønsket et komplet undervisningsmateriale med afsæt i positiv psykologi, kan her være inspiration at hente.

I den positive psykologi – og dette undervisningsmateriale – kunne målet med en af øvelserne være at ændre negative reaktions- og tankemønstre til nogle mere positive og ”resursegivende”. Efter min mening er det mindst lige så interessant med trivselsarbejdet i skolen at have det mål for øje at gøre vores elever livsduelige og robuste til at mestre alle de følelser, livet kan fremkalde: både glæden og de negative følelser.