Anmeldelse
Glad på 25 dage?
Hvis man er til positiv psykologi i folkeskolen, kan dette materiale måske give inspiration til trivselsarbejdet i indskolingen og på mellemtrinnet.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
”Min glade bog i skolen – få glæden ind i klasseværelset på 25 dage” tager afsæt i positiv psykologi, der har fokus på menneskets psykiske sundhed og udvikling eller: trivsel. Målgruppen er primært indskolingen og mellemtrinnet, men ifølge forfatteren er det tilstræbt, at øvelserne ikke er aldersbetingede.
Fakta:
Titel: Min glade bog i skolen
Forfatter: Louise Tidmand
Pris: 375
Sider: 47
Type: Lærervejledning
Forlag: Glæde og Børn
Pris: 250
Sider: 50
Type: Elevbog
Pris: 51
Sider: 25
Type: Arbejdshæfte
Undervisningsmaterialet er blevet til på baggrund af et følgeforskningsprojekt og består af lærervejledning, elevbog og et arbejdshæfte. Lærervejledningen indledes med en indføring i positiv psykologi, hvorefter 25 elevøvelser følger. Øvelserne er opbygget omkring fem områder: "Taknemmelighed", "At gøre en forskel", "Fokus på det positive", "Tankemønstre" og "Fokus på egne styrkesider". Disse øvelser går igen i elevbogen og kan endeligt besvares af eleven i arbejdshæftet.
Den røde tråd i bøgerne er historien om Sara og hunden Fido. Her møder vi også ”tankedetektiven”, der stiller spørgsmål med det formål at få Sara til at ændre tanke- og reaktionsmønstre. I lærervejledningen er endvidere et forslag til et forældrebrev og skabeloner til priser.
”Min glade bog i skolen - få glæden ind i klasseværelset på 25 dage” indeholder store og farverige illustrationer. Materialet egner sig, ud fra min vurdering, bedst til mellemtrinnet i forhold til både læsbarhed og den grad af refleksion, som arbejdshæftets spørgsmål fordrer hos eleverne.
Ingen tvivl om, at flere af øvelserne kan skabe glæde i klasseværelset og hos den enkelte elev, for hvem vil for eksempel ikke gerne have synliggjort sine styrkesider?
Som lærer, AKT- (adfærd, kontakt og trivsel) og inklusionsvejleder har jeg gennem de seneste år læst adskillige kompetente materialer med øvelser til trivselsarbejdet i skolen, der efter min vurdering er bedre end dette. Derfor vil jeg ikke anbefale materialet til mine kolleger. Men er ønsket et komplet undervisningsmateriale med afsæt i positiv psykologi, kan her være inspiration at hente.
I den positive psykologi – og dette undervisningsmateriale – kunne målet med en af øvelserne være at ændre negative reaktions- og tankemønstre til nogle mere positive og ”resursegivende”. Efter min mening er det mindst lige så interessant med trivselsarbejdet i skolen at have det mål for øje at gøre vores elever livsduelige og robuste til at mestre alle de følelser, livet kan fremkalde: både glæden og de negative følelser.