Anmeldelse

Skrivedidaktik

Skriv og lær i Ishøj

Elever kan skrive sig til forståelse og erkendelse i skolefaglig sammenhæng og samtidig lære kommunikation og at fastholde viden.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Skrivedidaktik" bygger på Nationalt Videncenter for Læsnings Ishøj-projekt, som er et aktionsforskningsprojekt om skrivedidaktik på mellemtrinnet i alle fag. Fokus er, hvordan skrivedidaktik kan understøtte den faglige undervisning og give eleverne mulighed for at forme og fastholde viden. Eksemplerne er hentet i matematik, historie, natur/teknologi og dansk.

Fakta:

Titel: Skrivedidaktik

Forfatter: Lene Storgaard Brok, Mette Bak Bjerregaard, Klara Korsgaard

Pris: 200

Sider: 174

Forlag: Forlaget Klim

Bogen er opdelt i tre dele: "Skrivning som skoleudviklingsprojekt", "Skrivedidaktik i fag og på tværs af fag" og "Skrivning, literacy og demokrati". Sidste del har et 26 sider langt, ikke uvæsentligt appendiks, der blandt andet indeholder bilag, man kan benytte i forskellige faser, og som er målrettet forskellige grupper, for eksempel ledere, forskellige team og elever.

Fundamentet for bogen er grundig forskning, både andres og forfatternes egen, og den handler især om, hvordan man kan skrive sig til forståelse og erkendelse i skolefaglig sammenhæng. Der argumenteres meget for at bruge skrivning i undervisningen. De primære argumenter er bedre forståelse for og indlæring i hvert enkelt fag og mere ro i undervisningstiden. Men der vises flere og gode grunde til at skrive; det er for eksempel inkluderende, koncentrationsfremmende og demokratiserende.

De klasser, forskerne har arbejdet med, er 4.-6.-klasser på forskellige skoler i Ishøj. Af eksemplerne fremgår det, at elevernes faglige niveauer er forskellige, og at deres adfærd ikke altid er eksemplarisk. Det viser sig, at man kan undervisningsdifferentiere godt ved at bruge skriveundervisning hensigtsmæssigt. Man skal bruge klare skriveformål, tydelige skriveordrer og udvikle feedbackkompetencer; hvordan er beskrevet i bogen. Man skal desuden offentliggøre mange flere tekster, end vi er vant til i folkeskolen i dag.

Bogen er tankevækkende og giver anvisninger på, hvordan man kan løfte sine elever ved at ændre sin undervisning lidt. Selv om bogens eksempler og hele projektet er om mellemtrinnets elever, vil også overbygningslærere kunne bruge den, enten som enkeltpersoner eller som team. Mange af deres elever ville kunne blive bedre til at tage noter ved hjælp af nogle af de typer skrivning, som de involverede lærere arbejder med.