Elever i ESA robotkonkurrence
Fire elever fra Antvorskov Skole skal til ESA (European SpaceAgency) i Holland til december for at deltage i finalen i enrobotkonkurrence for 11-19 årige. Der er tre hold i hver af trealdersgrupper, og et dansk hold i hver aldersgruppe.
Eleverne skal møde den danske astronaut Andreas Mogensen ogdyste mod unge fra både Danmark og andre lande.
Andreas, Peter, Alberte og Jonas har designet en robot, der kanflytte kasser på et kilo oppe på rumstationen. Robotten skalfungere trådløst og skal for eksempel kunne flytte en kasse, derstår bag en mur. Eleverne har brugt en masse tid på at konstruererobotten, der nu står lukket sikkert inde i et skab på skolenindtil turen til Holland.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Paphuse tager form, søer og veje males på karton og i 3D-printerne vokser elementer til den nye Blok 3 på Avedøreværket frem. Eleverne på Antvorskov Skole har især gang i solcellebatterier og i tankerne om at lagre energi fra vind og sol til senere brug. De taler om Tesla Powerwall, det nye batteri hvor det er lykkedes at lagre sol- og vindenergi, så energien kan bruges, når det er vindstille og solen ikke skinner.
Eleverne arbejder i naturfagsværkstederne og i deres klasselokaler her i projektugen. De designer på computere, bygger elementer i Minecraft, og forsøger sig med propeller, små vindmøller ovenpå en lygtepæl og menneskeskabt energi fra fitness-centrets løbebånd, der kan lagres og bruges senere - altså sammen ud fra Design To Improve Life-tankegangen.
Blog: Blok 3 - Skoleelever udvikler fremtidens kraftværk
Lygtepæl med vindmølle
"Vi har bygget en lille vindmølle ovenpå en lygtepæl. Den laver strøm, når det blæser, og det kan samles op og bruges senere", forklarer Malte, Christian, Lasse og Nikolej. De viser en film af få sekunders varighed, hvor en lille mølle får en pære til at lyse.
"Vi var heldige, at der kom et vindstød", forklarer de.
Deres lygtepæl skal også have solceller på, så den kan skabe sit eget energiforbrug, både når solen skinner og når det blæser.
"Vi valgte lygtepælen, fordi den alligevel står der og er ret dyr at sætte op. Nu kan den blive selvforsynende med energi, og den kan sende ekstra energi ud til husene ved vejen. Vi har også sensorer på, så lyset i lygtepælen kun tænder, når der kommer nogle gående og har brug for lys".
De fik ideen efter at have hørt en fra Avedøreværket fortælle om sensorer og opsamling af energi. Egentlig ville de have bygget den lille vindmølle ind i en boks ovenpå lygtepælen, men medarbejderen fortalte, at det nok ikke var en god ide, da det ville være svært at udnytte vinden, når møllen var i en boks.
Eleverne fortæller, at de begyndte deres arbejde med en brainstorm med små tegninger på post-it sedler. Så valgte de først tre ud og så den ene, de ville arbejde videre med.
"Vi har rigtig meget vind i Danmark, så der er masser af mulighed for at lave energi af vinden".
Drengene synes, det har været sjovt at arbejde med.
"Det er en pænt fed måde at arbejde på, når man selv kan tænke sig frem til ideer, arbejde på computeren og 3D-printe lygtepælen", siger de.
De har arbejdet i Minecraft og skal nu bruge GeoGebra. Hele ideen skal beskrives på en planche og som model, så den kan blive præsenteret for juryen.
Åbent hus på Avedøreværket
Dong Energy står bag konkurrencen for de to skoler, hvor eleverne skal bygge elementer af Blok 3 på Avedøreværket. Nogle har planer om lysshow ovenpå bygningen, når der altså er energi nok, andre går mere op i, hvordan et batteri kan stå bedst muligt i en printet holder.
3. oktober skal eleverne præsentere deres ideer i et stort cirkustelt på Avedøreværket. En jury vil se nærmere på ideerne, som eleverne skal vise i små dukkehus-containere eller større modeller i alskens materialer.
Avedøreværket indbyder til åbent hus samme dag med rundvisninger, kemi-show og optræden af Store Nørd.
Avedøreværket består i dag af to kraftværksblokke, der hver er et lille kraftværk, der producerer strøm og varme. Der er brændsel, transport af brændsel, en kedel, en dampturbine, kølevandsbeholder og varmevekslere samt røgrensning. Den tredje blok behøver ikke at ligne de to andre, men den skal producere energi til gavn for samfundet, lyder opgaven til eleverne.
Formålet med projektugen er, at eleverne er med til at skabe eksempler på fremtidens bæredygtige energiforsyning. De skal give deres bud på, hvordan Dong Energy i fremtiden kan producere energi.
"Eleverne er i gang med at vise, at det ikke er nok at satse på én teknologi", forklarer Søren Peter Dalby Andersen, der er daglig leder af LearningTechLab på Antvorskov Skole og som sammen med Peter Claudell fra KlimaZirkus Building Workshop har været med til at få konkurrencen mellem de to skoler i stand med Dong Energy.
"Vi er for gamle til at redde samfundet. Det er de unge, der skal rydde op efter os og vores uvidenhed, når det gælder om forbrug af energi og konsekvenser som klimaforandringer. Derfor er det vigtigt, at de lærer, hvordan tingene hænger sammen".
Han glæder sig over, hvormange af eleverne der i deres projekter har bygget solcellebatterier.
"Det er dejligt, hvis de lader deres mobil op på deres værelse med sådan et solcellebatteri", siger han.
Svært at tænke fremtid
Klasselærer og dansklærer Malou Dybdal fortæller, at hun mest hjælper med det rent danskfaglige i projekterne, og at der er flyvende naturfagslærere, der kommer rundt i klasserne.
"Det er mega-udfordrende for eleverne. De har svært ved at tænke "fremtid". De er så meget i nuet. Det har hjulpet, da teknikken kom ind, og de fik tingene i hænderne. Men hele arbejdet med at tænke på målgruppen var svært", siger Malou Dybdal.
En anden lærer fortæller, at sådan et projekt kan være for løst for nogle elever. For ham handler det om at sikre sig, at alle elever er med. Derfor holder de involverede ni lærere også møde hver eftermiddag i emneugen for at evaluere og tale om, hvordan de skal køre videre med projekterne.
Rollator med gps og lys
I designlinjens klasselokale er en gruppe piger i gang med at bygge en rollator. Den skal have indbygget gps og lys, og ideen er, at brugeren går med rollatoren og derved skaber energi, der kan samles op i et batteri og bruges på rollatoren senere.
"Hvis der skabes meget energi, kan resten bruges derhjemme til andre energikrævende ting", fortæller Anne, Celine, Mathilde og Julie.
"Vi var ikke specielt glade for at skulle have denne projektuge, fordi vi syntes, emnet mest passede til science-eleverne, men det har været sjovt at lave noget andet end vi plejer, og nu vil vi selvfølgelig gerne vinde over science-eleverne", siger pigerne.
I en anden klasse kommer en dreng ind med en død mobil. Han er ærgerlig, fordi han skulle til at tage billeder af kammeraterne og 3D-printe små mennesker til deres projekt. Men flere steder i klassen ligger solcellebatterier, som eleverne har lavet, så han låner lige et.
"Nu bruger vi lige den strøm, du lavede i går", siger læreren, da han slutter mobilen til batteriet.
En gruppe er ved at beskrive en skoletjeneste til Dong Energy. Her kan man i en lille container se, hvordan man kan få sol- og vindenergi i køkkenet, børneværelset og soveværelset i et hus. Eleverne har designet i Minecraft, hvilket de synes har været spændende.
Skarpe ideer
Naturfagslærer Lisa Nielsen står og giver en hjælpende hånd til en model af et løbebånd, som fire drenge har konstrueret til et fitness-center. Flere elever har arbejdet med den energi, som mennesker skaber, når de træner. Den kan jo bruges til noget fornuftigt ud over at give en veltrænet krop.
"Måske kan man slippe for el-regningen senere, når man kan opsamle og lagre energi fra fitness-centret i et batteri", siger drengene.
Lisa Nielsen glæder sig over arbejdsmetoden, hvor eleverne skal arbejde med deres ideer og hvem der er kunden/målgruppen.
"Forarbejdet med ideudviklingen betyder, at de har nogle mere skarpe ideer, når de kommer herover i naturfagsværkstedet. De ved, hvad de går efter. Det giver en god arbejdsproces", siger Lisa Nielsen.
Eleverne skal fremlægge for hinanden i uge 40 inden den store fremlæggelse 3. oktober.