Anmeldelse

Du bli'r hvad du tænker

Kan alle få en hjerne som Ole Henriksen?

Det er ikke opskriften på det lykkelige liv, at vi lærer at tænke på en bestemt måde. Men et nyt undervisningsmateriale kan få os til at tænke os om en ekstra gang, ændre vores tankemønstre, så vi ser alternative handlemuligheder.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg indrømmer det gerne: Jeg bliver skeptisk, når jeg ser ord som "positiv psykologi", "lykkefremmende faktorer" og "mindfulness". Men på den anden side ved jeg også godt, at jeg skal passe på med ikke at falde i egne tankefælder.

Fakta:

Titel: Du bli'r hvad du tænker

Forfatter: Iben Dam

Pris: 375

Sider: 44

Forlag: Glæde og Børn

Pris: 468.75

Sider: 74

Type: Guide til kognitive metoder

Pris: 22

Sider: 38

Type: Elevens arbejdsbog mellemtrin

Pris: 22

Sider: 43

Type: Elevens arbejdsbog udskoling

Pris: 125

Sider: 34

Type: Grundbog mellemtrin/udskoling

Der er mange børn, der mistrives, og det er som lærer vigtigt at kunne forebygge og dermed også forbedre, hvis det er muligt. Materialet ”Du bli’r hvad du tænker" består af en grundig lærervejledning med kopiark, en lærerhenvendt guide i brug af kognitive metoder til individuelle samtaler, en elevbog til både mellemtrin og udskoling samt to forskellige elevarbejdsbøger til enten mellemtrin eller udskoling. Det hele er meget enkelt og overskueligt og egner sig godt til brug i klassens tid.

Der er en masse små øvelser, som man også kender fra kognitiv psykologi – og selv om det ikke er terapi, men undervisning, vil jeg gerne anbefale materialet for dets anvendelighed og overskuelighed.

Det er så op til den enkelte lærer at sætte sig særdeles grundigt ind i metoderne og i lærervejledningen, så der ikke begås overgreb mod børnene. I værste fald kan den slags undervisning kamme over i en form for konkurrence eller mobning - for hvad nu hvis man ikke er lige så positiv eller har det lige så godt som de toneangivende i klassen?

Alligevel kan jeg rigtig godt lide bøgerne og materialet, hvis det blot bruges nænsomt og med omtanke. Der er nok ikke nogen, der får en hjerne som Ole Henriksens ved at udføre materialets opgaver. Mindre kan bestemt også gøre det. Hvis eleverne lærer, at vi ikke er vore tanker, og at vore tanker ikke altid er virkeligheden, og at vi ved at ændre vore tanker kan ændre på vores livsopfattelse, så er vi nået rigtig langt.

I de rigtige lærerhænder kan materialet give eleverne et øget selvværd og øget trivsel, og de kan få en bevidsthed om, at de tanker, der går igennem deres hoveder, har betydning for, hvordan de har det. Lære eleverne, at de selv kan vælge de tanker og gøre de ting, der er godt for dem. Det ville være en oplagt mulighed at give lærerne på din skole et fælles kursus i materialet, før de afprøver det på børnene.