Anmeldelse

Reformer kræver implementering

Og implementering kræver teoretiske overvejelser over, hvordan det skal gøres.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Samfundet er gået "reformamok", som et medlem af den nu tidligere regering har udtrykt det. Det gælder også den offentlige sektor, og det gælder folkeskolen og læreruddannelsen. Om reformerne fortsætter i samme hastighed efter regeringsskiftet, er naturligvis ikke til at vide, men mon ikke?

Fakta:

Titel: Implementering

Forfatter: Bianca Albers, Helle Høgh

Pris: 399,00

Sider: 288

Forlag: Dansk Psykologisk Forlag

Reformer og forandringer betyder løbende implementering af nye initiativer. Hvordan får de, der vil forandringerne, dem, der skal udføre forandringerne i praksis, til at gøre det rigtige? Det er der nu udkommet en artikelsamling om, og det betyder, at de, der er nysgerrige nok, kan få viden om teorier og forskningsovervejelser om udvalgte koncepter, for eksempel Pals, der har en vis udbredelse inden for folkeskoleområdet.

Bogen er inddelt i tre dele, hvor første del handler om implementering generelt, altså oversigter, redegørelser og diskussioner af implementeringstrategier. Bogens anden del omhandler implementering i praksis, der hvor koncepterne rammer skoler og lærere, og tredje del handler om implementering i fremtiden, hvilket kan lyde poetisk, men ikke er det.

Undervisere i folkeskolen vil måske have særlig interesse for at dykke ned i de kapitler, der omhandler udvalgte koncepter og deres møde med praksis. Her rummer bogen seks interessante kapitler, hvor læsere kan få viden om Pals, Active Implementation Frameworks i Ikast Kommune, sundhedsfremme i folkeskolen, lærerteamet som omdrejningspunkt for implementering, ledelse og implementering og afslutningsvis også et kapitel, der omhandler overvejelser over, hvordan alle de reformer, der er "på vej" og "i gang", kan blive bæredygtige.

Bogen kan naturligvis finde sine læsere, men måske vil den finde flere læsere blandt dem, der udvikler og dernæst implementerer koncepter, end blandt dem, der siden skal implementere koncepterne i praksis. Skoleledere og lærere, der er i gang med videreuddannelse inden for området, vil finde bogen interessant.