Anmeldelse

Format 7

"Format" er blevet voksen

"Format" til 7. klasse ligner på overfladen de andre lærebogssystemer til matematik. Men lad dig ikke narre. Det kedelige, gammeldags regnebogslayout i elevernes taskebog er ikke beskrivende for systemets indhold. Og godt for det.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

7. klasse er første årgang, hvor eleverne ikke kun møder engangsbøger i systemet "Format". Layoutet i elevbogen har dog tydelige lighedspunkter med mellemtrinnets engangsbøger. Et layout, som minder mig om min egen barndoms regnebøger fyldt til bristepunktet med opgave efter opgave. I 2015-udgaven dog endnu mere tætskrevet og med en endnu mindre font. Jeg føler virkelig med de elever, som har svært ved matematikkens lyksaligheder, og som giver op på forhånd, når de møder så mange ord og så mange opgaver på et opslag.

Fakta:

Titel: Format 7

Forfatter: Dorte Kofoed, Lene Junge, Malene Schott Christensen

Pris: 1.562,5

Sider: 86

Type: Lærervejledning

Forlag: Alinea

Pris: 275

Sider: 112

Type: Elevbog

Heldigvis har de fleste elever stiftet bekendtskab med, hvad der skjuler sig af opgavetyper bag de mange ord og opgaver, på tidligere klassetrin. Rigtig mange af opgaverne er heldigvis også af åben karakter, spil, oplæg til diskussion og vurderingsopgaver med fokus på kompetencer frem for min barndoms regnebog med rigid fokus på færdigheder.

Intentionerne er rigtig gode. "Format" vil gøre op med traditionelle lærebogssystemers opgavefokusering og lægger selv vægt på læringsstile - mange måder at lære på - differentieret værkstedsundervisning og fremadrettet evaluering. Og det er netop her, "Format"s styrker skal findes. Arbejdet i "Format"s værksteder giver eleverne mulighed for at arbejde konkret og virkelighedsnært med problemstillinger, som traditionelle opgaveformuleringer kan have svært ved.

Derfor er det vigtigt med "Format" at have fokus på alle dele af læremiddelpakken til 7. klasse. Den indeholder materialekasse, elevbog med webadgang til taskebogen som e-bog, faglig evaluering og værkstedsforløb på mitformat.dk, projektarbejdsforløb til de enkelte kapitler i grundbogen på ditformat.dk, lærevejledning med videre.

I en tid, hvor der som aldrig før er fokus på, om lærerne har linjefag i de fag, de underviser i, er det altafgørende, at undervisere i matematik ikke kun i indskolingen, hvor fundamentet skal dannes, men også i udskolingen er veluddannede fagdidaktikere. "Format 7" er et samlet koncept, hvor den praktiske del i form af materialekasse, værksteder med mere skal have meget stor plads og rum i den konkrete undervisning. Det vil være fatalt for undervisningen og elevernes læring med en ukyndig underviser, som baserer undervisningen på grundbogens indhold.

På trods af elevbogens bombastiske layout giver jeg "Format 7" mine allerbedste anbefalinger. Forfatternes intentioner om at fokusere på læringsstile, at tage udgangspunkt i Vygotskys teori om nærmeste udviklingszone og at fokusere på kompetencer og mundtlighed frem for rigid færdighedstræning er på mange måder lykkedes. Husk blot, at hele pakken skal i brug.