Anmeldelse

Digital pædagogik

Digital dannelse også for små børn

Digital World Citizens, digital dannelse, legestemning og hverdagsfortællinger er alle begreber, der har deres plads i denne fine lille bog om digital praksis med de mindste børn fra nul til seks år.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Alle artiklerne i denne artikelsamling handler om digital pædagogik og børn i aldersgruppen 0-6 år. Målgruppen er måske ikke lige folkeskolelærere - og så alligevel. Alle, der har med elever i indskolingen at gøre og interesserer sig for, hvordan der kan skabes eksperimenterende og kreative undervisningsforløb her, kan blive inspireret af at læse bogen.

Fakta:

Titel: Digital pædagogik

Forfatter: Erika Brandt, Jette Frydendahl, Stine Liv Johansen, Helle Karoff, Hanne Kusk, Anne Petersen, Klaus Thestrup

Pris: 180

Sider: 130

Forlag: Systime

"Digital pædagogik" består af syv forskellige artikler, der med forskellige indfaldsvinkler og ud fra forskellige udviklings- og forskningsprojekter hver for sig analyserer og beskriver udfordringerne med at arbejde på spændende måder med digitale tilbud til mindre børn.

Det er indlysende - naturligvis - at iPad'en som platform og udgangspunkt for aktiviteter har sin plads i bogen. iPad'en er jo alle vegne i institutioner, i skoler og i børnenes hjem. Netop derfor er det spændende, at bogen indeholder et kapitel om den hverdagskultur, børnene er en del af, når de ikke er sammen med ansat personale. Hovedbegreberne her er hverdagsliteracy og digital empowerment, og det, der undersøges, er forældreholdninger og -synspunkter på, hvordan alle de digitale tilbud, som den moderne verden rummer, kan få en fornuftig plads i familiernes liv. Det er spændende læsning, særligt det om "pauser" og "kedsomhed" kan bruges til at tænke videre i.

Forholdet mellem leg og læring er interessant i skolen særligt nu med folkeskolereformens krav om ændret praksis og tværfagligt samarbejde mellem lærere og pædagoger. Derfor er det med et lærerperspektiv på praksis godt at læse om begreber som "legestemning" og "stemningspraksis", hvor der gives teoretiske bud på forskellige typer af legepraksis. Det er godt med nye ord på praksis - især når der stilles krav om ændring af praksis.

"Digital pædagogik" er en god bog for lærere i indskolingen, der interesserer sig for digitalitet, og som har lyst til at udvikle deres praksis ved at inddrage tablets, Facebook og diverse apps, hvor der kan skabes historier med billeder og lyd. Det, der gør bogen yderligere interessant, er, at der til hvert kapitel er udarbejdet et sæt af øvelser, som med anvendelse af en lille smule fantasi sagtens kan bruges også af team i indskolingen, der gerne vil arbejde videre med et af bogens oplæg.