Anmeldelse
At læse tegneserier - at lave tegneserier
Seriøs og sjov tegneserieundervisning
Sikker præsentation af begreberne og sjove opgaver. What's not to like?
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
De læremidler, man anvender i danskundervisningen, er lige så forskellige, som forfatterne sikkert er. Nogle læremidler er akademiske og fokuserede, andre med åbne indlæringsmuligheder. Atter andre har en energisk tone, og man forestiller sig et leben af aktive elever med deres blækspruttelærer.
Fakta:
Titel: At læse tegneserier - at lave tegneserier
Forfatter: Ina Korneliussen
Illustrator: Uddrag af Marjane Satrapi, tegninger af Ina Korneliussen
Pris: 160
Sider: 44
Forlag: Forlaget Cobolt
Denne bog fik mig til at tænke på stemningsforskellene i læremidlerne, fordi man heri bliver taget blidt ved hånden og ledt gennem forskellige discipliner inden for tegneseriegenren. Fagudtrykkene (rude, identifikation, kronologi, beskæring, synsvinkel, layout, sekvens, kausalitet, overgange, formater, tegneseriegenrer ...) bliver præsenteret, når man har brug for dem, og man lærer både at læse, at analysere og at skabe en tegneserie. Når man selv skal i gang, er der forslag til både en hurtig og en langsom metode.
Der er opgaveforslag gennem hele bogen, og mange af dem vil være morsomme at arbejde med. Et eksempel er at udarbejde en tegneserie med et dekorativt layout og så komme med forslag til, hvordan en specialformet ramme skal tilpasses de øvrige ruder på en side.
I forbindelse med hvert kapitel er der et blik på "Persepolis", der bruges til at eksemplificere det tillærte. Det kan være en henvisning til en side, hvor man kan forstå ordenes betydning i sammenhæng med tegningerne. Et andet sted er det en ramme, der er en slags monster og derved giver en særlig forståelse af netop den sekvens.
Tegneseriebogen kan sagtens bruges uden et klassesæt af "Persepolis", og de fleste skolebibliotekarer vil kunne fremskaffe et udvalg af forskellige typer tegneserier fra Peyos "Smølfer" til Herzogs "Psst!". Der findes mange gode graphic novels og både sjove, historiske og/eller dybsindige tegneserier, der er egnede til de store elever. Bogen henvender sig til elever i gymnasiet, hf og folkeskolens ældste klasser.