Anmeldelse

Ach So!

En fornuftig investering med bevægelse …

Hvad får man, hvis man kombinerer en idérig tysklærer og lærebogsforfatter og en dygtig tidligere fagkonsulent i tysk? Svaret er et spændende og afvekslende tyskmateriale til begynderundervisningen i 5.-6. klasse.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Momos Spätkauf", første del af systemet "Ach so!", består af en udmærket Schülerbuch (engangsmateriale) med tilhørende webmateriale og en glimrende Lehrerbuch ligeledes med web.

Fakta:

Titel: Ach So!

Forfatter: Lore Rørvig, Jacob Chammon

Pris: 110

Sider: 56

Type: Schülerbuch

Forlag: Alinea

Pris: 1750

Sider: 72

Type: Lehrerbuch

Type: achso.dk

Her er der meget nyttigt at finde for læreren, blandt andet i form af forskellige interaktive tavler. At der bliver taget hånd om læreren i lærervejledningen, er der ingen tvivl om. Jeg vil særligt fremhæve læringsmålene, som beskrives udførligt til hvert kapitel. Her vises også, hvordan tegn på læring på baggrund af målene kan iagttages hos eleven – og endda på tre forskelige læringsniveauer hos eleven. Det er gennemtænkt og smart.

Når der i forordet skrives, at materialet er opbygget omkring de nye forenklede Fælles Mål, og at der derfor er øget fokus på bevægelse i undervisningen, differentiering og målstyret undervisning, så stemmer det faktisk. Materialet anvender seks forskellige og ofte brugte Cooperative Learning-strukturer, for eksempel dobbeltcirkler, quiz/byt og miks/match. Til hver struktur findes tyske vendinger på filerne til den interaktive tavle.

Min erfaring er, at disse udvalgte CL-strukturer virker i praksis og netop giver op af stolene-aktiviteter med højt aktivitetsniveau for alle elever. Af den grund er de gode, selv om mange elever sikkert kender til strukturerne i forvejen. Derudover kommer materialet også med andre spændende ideer med mere action og leg. Der er Laufdiktat, Obstsalat, Beweg-dich-Domino og så videre. Ud over dette arbejdes der bevidst med tyske lyde og ordforrådstræning, alt sammen ud fra tankegangen "Sprache kommt vom Sprechen".

Evalueringsdelen er også i spil og fylder en del. Efter de fleste kapitler gennemføres en test, som består af små lytte-, læse- og skriveøvelser. Der præciseres fra forfatternes side, at evalueringens hensigt ikke er at påpege elevens fejl og mangler, men at tydeliggøre fremskridt. En vigtig kommentar, som alle brugere af materialet bør skrive sig bag øret.

Summa summarum, hvis der skal indkøbes nye tyskmaterialer til jeres skoles begynderundervisning, er dette et alsidigt og glimrende materiale, hvori I roligt kan investere jeres sikkert trængte tyskmidler.