Anmeldelse

Støjende styring

Supernørdet og -interessant

Man skulle ikke tro, at en bog om de seneste 40 års udvikling af kommunernes styring af folkeskolerne kunne være spændende, men det er den. Meget endda.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Normalt er jeg ikke så meget for den slags nørderi, men denne bog, med dens let tilgængelige og velskrevne ordstrøm, fanger mig med det samme. Mon ikke den ligefrem kan berige debatten om skolen og kvalificere med en dybere forståelse af, hvad der lige nu er i spil i skoleverdenen.

Fakta:

Titel: Støjende styring

Forfatter: Justine Grønbæk Pors

Pris: 225

Sider: 174

Forlag: Nyt fra Samfundsvidenskaberne

Bogen er en omskrivning af en ph.d.-afhandling om udviklingen i måden at styre og lede skolen på fra 1970, hvor kommunerne overtog styringen af folkeskolerne, og frem til 2010. I bogen flettes desuden spor af tiden frem til 2013 med konflikten mellem KL og Lærerforeningen, den efterfølgende lockout og skolereformen ind i historiefortællingen.

Det er en yderst grundig og velskrevet historisk og analytisk gennemgang af den transformation, styringen af folkeskolen har gennemgået. Fra at styre gennem måden at planlægge og organisere skolerne på frem mod en styring baseret på elevernes læring. Datagrundlaget for bogen er særdeles omfangsrigt baseret på et historisk arkiv og observationsstudier i forskellige danske kommuner. Bogen efterlader mig som læser med en følelse af at være i solide fagligt kompetente hænder.

Bogen understøttes af små finurlige og humoristiske illustrationer, der både giver stof til eftertanke og får læseren til at trække på smilebåndet.

Forfatteren introducerer begrebet støjende styring, som bliver bogens omdrejningspunkt og røde tråd. Begrebet har især referencer til det systemteoretiske og Luhmann. Herigennem forsøger Justine Grønbæk Pors at beskrive og indfange det fakta, at behovet for øget styring af skolerne går hånd i hånd med forøgelsen af kompleksiteten af skolernes opgave – og de organisationer, man ønsker at styre. ”… de seneste 25 års styring har markant accelereret kompleksiteten og ustyrligheden i velfærdsorganisationerne ...”.

Bogen henvender sig til skoleledelser, tillidsfolk, skoleforvaltninger og samarbejdspartnere omkring skolen. Til ildsjæle, grublere og debattører i skoledebatten. Til alle, der er interesserede i at blive klogere på, hvad det er for en udfordring og opgave, vi har i forhold til styring og udvikling af skolerne i Danmark anno 2014, og ikke mindst hvilket historisk arnested det udspringer af.