Anmeldelse

Set før - og det er der god grund til

Et klassisk materiale til 4. klasse med fine illustrationer og gode opgaver. Men læreren kan med fordel nytænke brugen af det traditionelle i sin undervisning.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

”Utroligt, men sandt?” er titlen på Grete Wiemann Borregaards materiale fra Dansklærerforeningen. Materialets hensigt er at fremme elevernes lyst og engagement i at skrive tekster. Eleverne møder mange forskellige teksttyper - alt fra fiktion til fagtekster - i materialet.

Fakta:

Titel: Stjerneskud 4

Forfatter: Grete Wiemann Borregaard

Pris: 86,25

Sider: 80

Serie: Stjerneskudsserien

Forlag: Dansklærerforeningen

Materialet arbejder med forskellige genrer som informerende tekster, personlige beretninger, vandrehistorier, digte, interview, opskrifter og regler.

”Utroligt men sandt?” er et klassisk materiale til 4. klasse. Flot og fint illustreret, og opgaverne gode og solide, så læreren kan roligt vælge dette materiale. Og alligevel sidder jeg tilbage med en følelse af, at jeg har set denne type af materiale 100 gange før. Det klassiske eller nærmest eksemplariske materiale til elevernes skriveproduktion. Opgaver, der træner eleverne i grundlæggende færdigheder i skrivning og stavning indpakket i forskellige opgavetyper.

Når materialet virker bekendt og er klassisk i sin opbygning, hvor er det så, at læreren måske skal være opmærksom? I undervisningens planlægning, gennemførelse og evaluering, ville det korte svar være. Når læreren vælger at bruge materialer af denne type i sin undervisning, hvilket kun kan anbefales, så må læreren i den grad overveje, hvordan det skal gøres.

”Utroligt, men sandt?” skal have fuld opmærksomhed. Den er så kompakt og kompleks i sit stofområde, at læreren ganske enkelt er nødt til at dvæle meget ved hvert enkelt område – og tydeliggøre det nye for eleverne og eventuelt supplere med opgaver inden for samme område, inden der tages hul på et nyt område. Det kræver stort overblik og indsigt hos eleverne at få arbejdet så grundigt med et område, for eksempel informerende tekster, at eleverne også lærer nyt og efterfølgende kan huske det.

I virkeligheden burde de klassiske materialer måske dvæle lidt mere i et område, dykke længere ned på bunden og være der i et stykke tid og fordybe sig, inden man fluks springer til et nyt område med et nyt fokus.

”Utroligt, men sandt?” er helt sikkert træfsikkert i danskundervisningen, men læreren skal gøre op med den traditionelle måde at bruge den type af materialer på i undervisningen. Stil tydelige mål, og bliv i dette faglige område i længere tid, og lav en slutevaluering, hvor det bliver tydeligt for eleverne, om de har lært det, der var målet.