Anmeldelse
Gud i skolen
Gud på fjerde række
Som professionel lærer konfronteres man stort set dagligt med temaer, dilemmaer og udfordringer, der relaterer sig til religion og religiøsitet i skolens hverdag. Bogen her tager diskussionen op - herligt.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Religiøse temaer er ofte nært knyttet til følelserne, og emnerne kan skabe skel mellem eleverne, men også mellem eleverne og læreren. For hvor skal religionen placeres i en travl skoledag? Hvilken vægt skal en bestemt adfærd eller måske et elevfravær have i en klasse i en given periode?
Fakta:
Titel: Gud i skolen
Forfatter: Ane Kirstine Brandt, Pia Rose Böwadt
Pris: 199
Sider: 165
Forlag: Professionshøjskolen UCC
"Gud i skolen" er ligesom sin forgænger, "Gud i samfundet", en interviewbog, der sætter et væld af relevante aktører op ved siden af hinanden i deres faglige ståsted og dermed beskrivelse af de religiøse ytringer, der er i spil i samfundet, nærmere bestemt inden for den danske folkeskole. Her er monologer, og her er dialoger; stemmerne taler af og til alene, men de taler også ind i hinanden, og de er ikke enige i, hvilken rolle det religiøst levede liv spiller og bør spille i skolernes hverdag.
De interviewede aktører er religiøse ledere fra kristendommen, jødedommen og islam, men også reelle fagfolk, religionsvidenskabelige personer og figurer fra det politiske liv og skolens egne ledere og repræsentanter for det ikke-troende Danmark (Ateistisk Selskab og Humanistisk Samfund). Bogen er sat op omkring de mange diskussioner og ikke aktørerne, og det skaber en prioritet, der leder hen mod verden og ikke på øjet, der ser – hvilket jeg finder forfriskende. En tematik, en problematik, eksisterer – men hvordan opleves den af de berørte?
En række centrale diskussioner omkring sekularisering, majoritet versus minoritet, religionsfrihed versus religionslighed, menneskerettigheder og religiøse traditioner har fundet deres plads i denne bog. Og har man som lærer kun en vag fornemmelse af kompleksiteten af forholdet mellem grundloven, folkekirken, folkeskolen og kristendomskundskabsfaget, så er der her massiv viden at hente om det, der ikke gives enkle og entydige svar på i det globaliserede samfund: Hvilken rolle ønsker vi’erne, at religion(erne) skal spille for generationen på vej, nemlig vores børn? Hvordan skal faget kristendomskundskab udvikles, og hvordan tager den professionelle lærer hånd om de alsidige behov, en multireligiøs klasse rummer?
Bogen "Gud i skolen" anbefales til skolens fagpersoner, hvilket ikke blot er fagets egne (kommende og uddannede) lærere – men alle lærere. Og, siger denne anmelder, der også er lærer: forældrene.