Anmeldelse
Innovation i uddannelse og profession
Bog om innovation sprænger bomber
Innovation er et plusord for nogle, andre mener, det er varm luft. Men det rammer os alle, fordi den offentlige sektor er under forvandling. Denne bog er et eksempel på en positiv, men også afbalanceret fremstilling af et udviklingsprojekt på pædagoguddannelsen.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Der er flere grunde til at interessere sig for denne bog. Den er specifikt rettet mod professionsuddannelserne, der berettes om et innovationsprojekt i stor skala, hvor over 200 pædagogstuderende er i gang med en uddannelse, der på mange måder afviger markant fra den almindelige pædagoguddannelse. Udgangspunktet for de to forfattere er en relevant beskrivelse af det moderne samfunds forståelse af rollen som borger.
Fakta:
Titel: Innovation i uddannelse og profession
Forfatter: Hanne Kathrine Kallesøe, Lars Bergholdt
Pris: 299
Sider: 208
Forlag: Frydenlund
Bogen er fyldt med spændende beskrivelser og fortællinger, men i denne anmelders optik skulle den have været skrevet med kapitlerne i omvendt rækkefølge. Nu indledes bogen med mange lange kaptitler, der præsenterer hele forestillingsverdenen omkring innovation og kreativitet, og først i de sidste kapitler nærmer vi os konkret det konkrete udviklingsarbejde i Odense og Svendborg. Man mister pusten og måske også interessen. Et godt råd kunne være: Læs bogen bagfra. Eller læs "hid og did", før bogen læses grundigt.
Er man førstegangslæser i emnet innovation, kan bogen være en god øjenåbner på grund af de mange teoretiske kapitler, hvor rigtig mange af de begreber, der flyder rundt i de daglige aviser og tidsskrifter, forklares og defineres; kreativitet, entreprenørskab og naturligvis innovationsbegrebet selv. Det er rigtig fint, ligesom det, at der bliver stillet skarpt på professionerne og på deres udfordringer, også er fint.
Rigtig velfungerende og provokerende er beskrivelsen og diskussionen af de forestillinger, der tidligere og aktuelt har været af borgerne - de mennesker, professionerne leverer ydelser til - "en bevægelse fra at gøre noget for borgerne til at gøre noget sammen med borgerne til nu at få borgerne til selv at løse opgaverne". Her sprænges der bomber. Og også lærere bør fokusere interesse, for eksempel i forbindelse med den aktuelle indførelse af skolereformen fra august.
Det, der i gamle dage blev tænkt som forældresamarbejde og skole-hjem-samarbejde, vil, hvis forfatterne til denne bog ikke rammer helt ved siden af, få helt nye betydninger. Nogle gode, andre dårlige, men det hele vil være gratis og ikke til at undgå, når innovationsbølgen rammer.
Kapitlerne om selve udviklingen af pædagoguddannelsen er spændende, og der er mange eksempler på de metoder og redskaber, der er anvendt, og som vi andre kan anvende på baggrund af den inspiration, bogen giver. To små negative indvendinger: De 200 studerende, det hele handler om, bliver hørt for lidt gennem hele bogen. De billeder, der anvendes i bogen, virker helt ude af trit med bogens fortælling, og de er vist ikke fra hverken Odense eller Svendborg. Det er derimod dårlige modelfotos af unge mennesker, måske fra Slovenien, hvor bogen er trykt? Globalisering er ikke altid godt.