Anmeldelse

Sorte svane

Opmærksomhed frem for alt - også døden!

Selv hærdede læsere af dystre ungdomsromaner kan blive rystede af historien om en teenager, der vil gøre alt for at få opmærksomhed.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Sorte svane" er en stærk hollandsk ungdomsroman af den hollandske forfatter Gideon Samson, blandt andet kendt for den prisbelønnede ungdomsroman "Superstakkel".

Fakta:

Titel: Sorte svane

Forfatter: Gideon Samson

Pris: 373,75

Sider: 264

Forlag: Turbine Forlaget

Teenagepigerne Rifka og Dyveke er hjerteveninder, dog ubetinget på Rifkas præmisser. For Rifka er egocentreret, manipulerende og ondskabsfuld, og hun kender og mærker ingen grænser for, hvordan hun kan tiltrække sig omverdenens opmærksomhed. Derfor går hun til det mest ultimative scenarie. For hvornår er et menneske egentlig genstand for den størst tænkelige opmærksomhed? Til sin egen begravelse.

Rifka planlægger sin egen bortførelse og en efterfølgende fiktiv forbrydelse for på den måde at kunne deltage i sin egen begravelse og opleve alles dybe sorg over hendes alt for tidlige død.

Veninden Dyveke, som historien primært fortælles igennem, er den eftergivende veninde, som ikke tør sige fra, og som derfor skal få hele planen til at lykkes. Rifkas stærke – og sygelige – karakter håner og nedgør Dyveke i en uendelighed og gør Dyveke så usikker på sig selv, at hun føjer Rifka et langt stykke hen ad vejen. Heldigvis udvikles Dyvekes mod, efterhånden som fortællingen skrider frem, hvilket får hende til at træffe et par afgørende valg, som, uden at afsløre alt for meget, får store konsekvenser for Rifkas plan.

Romanen lægger sig i sin tematik op ad utallige andre ungdomsromaner, der udgives i disse år i samme dystre genre. Romaner, som skubber godt til læserne, og som beskriver et hårdt ungdomsliv, hvor hovedpersonerne kæmper med større problemer end en god gammeldags kærestesorg. Alt – også selve livet - er på spil i disse realistiske fortællinger. Men hverdagsfortællinger er det langtfra – de er barske, komprimerede, og hovedpersonerne er ofte unge, der på mange måder lever helt ude på kanten.

Hvis man på nuværende tidspunkt ikke er blevet mæt af disse senmoderne ungdomsromaner, der kredser om personernes dødelighed og mødet med det ekstreme, er bogen en gribende, god og spændende læseoplevelse. Der skal måske mere og mere til at ryste og overraske de hærdede læsere af ungdomsromanerne i disse år, men tanken om at være vidne til sin egen begravelse kan nok udfordre og måske endda ryste de fleste læsere i folkeskolens ældste klasser.