Anmeldelse

Stjernestøv og guldkorn C

Glimrende materiale til genrearbejdet på mellemtrinnet

Den popsmarte titel dækker over, at der her er tale om et grundigt og spændende materiale til at arbejde med genrekendskab.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Materialet er tredje del af en serie, hvis omdrejningspunkt er genrekendskab. Hvor de to første elevbøger henvender sig til henholdsvis 3.-4. klasse og 4.-5. klasse, er elevbog C til 5.-6. klasse.

Fakta:

Titel: Stjernestøv og guldkorn C

Forfatter: Lone Hansen, Inger-Lise Heinze

Pris: 298

Sider: 54

Type: Genrekendskab - Lærervejledning

Forlag: Dansk Psykologisk Forlag

Elevbogen er inddelt i tolv kapitler, og hvert kapitel, som er på fire sider, behandler en ny genre. I løbet af bogen støder man således på fortællende, beskrivende, instruerende, argumenterende og berettende tekster. Og af genrer er der blandt andre interview, læserbrev, digt og historisk fortælling.

I hvert kapitel er der samme arbejdsgang. Først arbejdes der med en modeltekst, så skal eleven selv i gang med at skrive i modeltekstens genre, og til sidst er der en fremlæggelse. Her er der forskellige forslag til mundtlige præsentationer - eksempelvis paneldebat, dokumentarprogram og digtoplæsning.

I starten af hvert kapitel er der en målformulering, der for alles vedkommende handler om, at eleven skal undersøge strukturen og stilen i modelteksten og selv skrive i samme genre.

Som det fremgår, er materialet meget struktureret opbygget. Det kan jeg godt lide. Det er muligt, at nogle elever - og lærere - vil finde den meget systematiske og ensformige tilgang lidt for struktureret og måske derfor kedelig, især hvis man gennemarbejdede bogen fra ende til anden. Men som oplæg til et grundigt arbejde med genreskrivning, eventuelt i intensive forløb i løbet af skoleåret, har man her et særdeles velegnet redskab. Også bogens tegninger, oversigter og modeller er fine og illustrative.

At seriens titel så måske gør, at man kommer til at tænke på melodigrandprix og lignende begivenheder med glitter og glimmer, skal man ikke lade sig forlede af. Der er med dette materiale god mulighed for et grundigt, spændende og inspirerende genrearbejde på mellemtrinnet.