Anmeldelse

Anvendelse af pædagogisk analyse

Kort og overvejende godt

Brugbar lille bog, der kan anvendes i praksis af velfungerende lærerteam i udfordrende situationer.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I en verden, der allerede er fyldt op med tykke teoretiske bøger, er det fint, at nogle forfattere beslutter sig for at skrive tynde, men dog alligevel klare og instruktive bøger. Denne bog, der er en af flere i en serie fra forlaget Dafolo, er et godt eksempel på det.

Fakta:

Titel: Anvendelse af pædagogisk analyse

Forfatter: Thomas Nordahl

Pris: 210,50

Sider: 55

Serie: Det ved vi om

Forlag: Dafolo

Oven i købet kan man hævde, at det nogle gange ikke er nødvendigt at læse de tykke bøger for at kunne handskes med verdens komplicerede udfordringer på kvalificeret måde. Det kunne være tilfældet med denne bog, men det kan ikke eftervises i en anmeldelse. Der må der anvendelse til i en konkret praksis på en skole, og det er præcis det, bogen lægger op til.

Dette er en bog til de lærerteam og de skoler, der gerne vil kunne møde de udfordrende situationer, som pædagogisk praksis også består af. Thomas Nordahl skriver flere steder, at en nødvendig betingelse for at bruge både bogens teoretiske udgangspunkt og dens praktiske model er loyalitet og nærhed, altså at ”man gør, som der siges”. Det lyder fint i mine ører, og det er vel også en betingelse for, at man som bruger af modellen kan evaluere metoden? Dertil kan der lægges en forventning om at anvende metoden flere gange for derved at opnå den nødvendige ekspertise gennem øvelse. Øvelse gør mester.

Bogens teoretiske udgangspunkt er systemteori, som den kendes gennem N. Luhmann og J. Rasmussen. Det er normalt svært stof, men her formidles de nødvendige indsigter i absolut kort form og i klart sprog. Sociale systemer, psykiske systemer, kommunikation, kompleksitet og interaktion gennemgås og fremstilles, så man som læser ved lige præcis nok til at kunne gå i gang med at forstå og anvende den analysemodel, Thomas Nordahl præsenterer.

Nogle læsere vil måske få lyst til at vide mere om begreber og teori, og der byder litteraturlisten sig til med flere gode titler. Den pædagogiske analysemodel beskrives forholdsvis grundigt både som proces – hvad kommer først? - og gennem faglige begreber. ”Udfordrende situationer”, "opretholdende faktorer” og ”handlingssekvenser” er måske ikke rigtige fagbegreber, men det er begreber som dem, brugerne skal forstå for rigtigt at kunne få glæde af modellen.

Selv om det er en god bog, der fortjener anvendelse i praksis, er den dog ikke helt uden mangler. Der mangler gode eksempler! De eksempler, der formidles gennem nogle få cases, virker ”tynde” og konstruerede. Netop med det teoretiske udgangspunkt, bogen selv har, burde der have været flere ”tykke” beskrivelser og eksempler fra praksis.