Anmeldelse

100 ideer til dansk i børnehaveklassen

Gode ideer kan man ikke få nok af

Jytte Sidelmann har sammen med Sølvi Domsten udgivet en spændende inspirationsbog til indskolingen.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jytte Sidelmann er en dygtig, indsigtsfuld børnehaveklasseleder med 40 års erfaring. Hun har i mange år arbejdet fagligt og været ansvarlig for børnehaveklasseledernes fagblad ”Skolestart”, hvor hun har beskæftiget sig med formidling af det arbejde, børnehaveklasselederne udfører rundtomkring i landet.

Fakta:

Titel: 100 ideer til dansk i børnehaveklassen

Forfatter: Jytte Sidelmann, Sølvi Domsten

Pris: 623,75

Sider: 128

Forlag: Gyldendal

Nu har hun sammen med Sølvi Domsten udgivet en spændende inspirationsbog til indskolingen: ”100 ideer til dansk i børnehaveklassen”. Bogen opfylder Fælles Mål 2009 for børnehaveklassen. Den knytter sig især til afsnittet om sprog og udtryksformer.

Materialet er bygget op som et supplement til danskundervisningen. Der er rigtig mange ideer til en legende tilgang til sproget, skrivningen og læsningen. Der findes mange gode forslag til en kreativ undervisning, hvor fortælling, oplæsning, dialog og samtaler indgår i arbejdet.

Alle idésiderne har en fin oversigt over de materialer, der skal anvendes, og en overskuelig beskrivelse af fremgangsmåden med flere muligheder og ideer. I den sidste del af bogen findes der ideer til arbejdet med film og medier. Der er også forslag til, hvordan samtaler kan føres med børnene omkring fagbøger, skønlitteratur og samfundsudvikling. En tilhørende website anbefales.

”100 ideer til dansk i børnehaveklassen" er en flot og flerfarvet bog. Nogle ideer i materialet kender vi fra andre steder, men det gør ikke noget, for der er igen bygget nye ideer på og dermed udviklet ny inspiration.

Men børnehaveklasselederne må nøje overveje, hvor meget forberedelses- og undervisningstid der skal bruges til disse supplementer, inden de lader sig rive med og hovedkulds springer ud i opgaverne.

Powered by Labrador CMS