Anmeldelse

Move - All year round

Tvivlsomt engelskfagligt udbytte

Engelsk og bevægelse er et oplagt makkerpar i begynderundervisningen, men man kommer ikke ”i form” af ideerne i denne bog.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Denne lille bog er præsenteret som en resursebog for læreren, hvor der gives ideer til at gøre engelskundervisningen fysisk betonet lige fra begyndelsen. Bogens øvelser er tænkt til at kunne bruges fra 1. klasse og er af forfatteren sat ind i skolereformens krav om mere bevægelse i skolen. Han præsenterer fem forskellige former for lege og forklarer, at nogle af legene først kan bruges, når eleverne kan læse. Selv med det forbehold er oplæggene for komplicerede for målgruppen, og forfatterens gode intentioner redder ikke engelskundervisningen.

Fakta:

Titel: Move - All year round

Forfatter: Henrik Weinø

Pris: 199

Sider: 112

Forlag: Forlaget Weinovation

Det er en svaghed, at forfatteren ikke er konsekvent i forhold til at sætte øvelserne ind i en tematisk kontekst. Det lykkes dog i nogle tilfælde, for eksempel i et par af fangelegene.
Forfatteren har fravalgt engelske sanglege, men har i stedet skrevet engelske tekster til danske børnesange. Et vigtigt kulturaspekt går på den måde tabt.

Rent praktisk er der udfordringer. Næsten alle sanglegene fordrer en hal, og de fysiske rammer, flere af opvarmningsøvelserne kræver, vil fjerne islættet af opvarmning, da de syvårige skal bevæge sig fra klassen til en sal eller lignende for at lave øvelsen.
Bogens illustrationer viser et forkert billede af de fysiske rammer, der er på de fleste skoler. Meget få elever og meget få møbler i klassen er gennemgående i illustrationerne.

Udelukkelse og straf i form af minuspoint er et princip, forfatteren formidler. Ved nogle øvelser nævner han, at elever går ud af legen, når de kommer sidst eller gør noget forkert. De kan også få minuspoint. Minuspoint veksles til en aktivitet, der ikke har med engelsk at gøre.
Engelsk læres vel ikke ved udelukkelse fra det engelskfaglige mål, men ved at deltage.
Visse opgaver er desuden en meget tynd kop te engelskfagligt, for eksempel The Chasing Cat og The Knight med al for megen passivitet for eleverne. Generelt er der fare for passive minutter i flere af legene, medmindre læreren deler eleverne op i grupper, hvor det lader sig gøre. Og spørgsmålet er, om det lader sig gøre med en lærer til en klasse.

Det er tydeligt, at der mangler en engelskfaglig redaktionel proces og realistiske overvejelser i forhold til målgruppen og lærerens arbejde med forberedelse. Læreren kommer på arbejde med at producere laminerede kort til legene. Jeg savner kopiforlæg med illustrationer til læreren.
Ideen med mere bevægelse i engelskundervisningen er sympatisk, men den holder desværre ikke rigtigt i denne bog.

Powered by Labrador CMS