Anmeldelse
Flot og gennemarbejdet matematiksystem
"Multi 4" er et godt og gennemarbejdet materiale, der taler til brugeren og virker meget inspirerende – hvad angår både indhold og rent visuelt.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
"Multi 4" er et bogsystem med en grundbog, opgavebog, lærervejledning og en kopimappe. Herudover suppleres med en i-bog, der er en digital udgave af elevbogen med supplerende materialer i form af videoklip, lyd og interaktive opgaver.
Fakta:
Titel: Multi 4 grundbog
Forfatter: Peter Mogensen, Birgitte Westfall, Pia Hvilsted Sperling
ISBN: 9788702072822
Pris: 162
Sider: 176
Forlag: Gyldendal
Titel: Multi 4 opgavebog
Forfatter: Peter Mogensen, Birgitte Westfall, Pia Hvilsted Sperling
ISBN: 9788702105469
Pris: 58
Sider: 64
Forlag: Gyldendal
Titel: Multi 4 kopimappe
Forfatter: Peter Mogensen, Birgitte Westfall, Pia Hvilsted Sperling
ISBN: 9788702122046
Pris: 649
Sider: 174
Forlag: Gyldendal
Titel: Multi 4 lærervejledning
Forfatter: Peter Mogensen, Birgitte Westfall, Pia Hvilsted Sperling
ISBN: 9788702105452
Pris: 574
Sider: 200
Forlag: Gyldendal
Materialet er rigtig godt gennemarbejdet, og lærervejledningen og kopimappen supplerer grundbogen og opgavebogen rigtig flot.
Grundbogen er præget af megen tekst og god teori, hvilket virker rigtig godt og skaber en god dynamik. Der lægges på saglig vis op til den matematik, eleverne skal præsenteres for, og her tænker jeg på matematiske begreber, tegninger og udtryksformer. Der veksles mellem teori, aktiviteter og et væld af opgaver. Endvidere veksles mellem brug af computer, blandt andet Excel, og gængse arbejdsredskaber som passer, vinkelmåler og lineal. Dette giver god ræson, idet ikke alt i matematikundervisningen kan støttes og afløses af vidunderværktøjet it og computer. I forbindelse hermed formår "Multi 4" at benytte de relevante computerprogrammer, når det giver mening.
Et rigtig godt element i materialet er evalueringssiderne og træningssiderne, der samler op på det lærte i stigende sværhedsgrad. Evalueringen er overordentlig vigtig og skal hænge godt sammen med det tillærte – den røde tråd er her essentiel, og sådan en har materialet. De mange opgaver og den fyldige teori lægger også op til, at læreren har rig mulighed for at differentiere og tilrettelæge en undervisning, der tilgodeser såvel gode som mindre gode elever.
Grafikken er, gennem hele bogen, meget strømlinet, og dette skaber en god fornemmelse rent visuelt. Ligeledes supplerer grafik og tegninger i grund- og opgavebog indholdet på rigtig fornuftig vis. Som underviser og elev drages man til læring, og lysten forsvinder ikke på grund af for kedelig teori og dårlig grafik, som man ser i alt for mange andre bogsystemer. Jeg er virkelig positivt stemt for "Multi 4" og finder det overordentligt brugbart. Materialet virker godt og gennemtænkt og er meget inspirerende. Jeg kan kun give det mine bedste anbefalinger.