Anmeldelse
Villeby.dk - Skolevejen
”Det er sjovt og hyggeligt, og man lærer en hel masse”
Interaktivt, spændende og lærerigt digitalt undervisningsmateriale til de mindste.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
"Villeby" er et digitalt undervisningsmateriale til elever fra 0. til 4. klasse i flere fag: dansk, matematik, natur/teknik, engelsk fra 1. klasse og ”Kulturmaskinen”, som foreløbig indeholder musik, billedkunst, kristendomskundskab samt leg og dans.
Fakta:
Titel: Villeby.dk - Skolevejen
Pris: Kontakt udgiveren
Forlag: Villeby.dk
Materialet er inddelt i forskellige indgange med følgende titler: ”Cirkus” til 0. klasse, ”Skolevejen” til 1.-2. klasse, ”Byparken” til 3.-4. klasse, ”Modersmålsundervisning”, ”Sprogstøtte” og ”Bibliotek”.
I denne anmeldelse fokuseres der på dansk i ”Skolevejen” til 1.-2. klasse. Materialet er afprøvet sammen med kolleger på 2. årgang.
Dansksiden er inddelt i ”ABC” og ”Læs og Lær”. Desuden er der en lærervejledning.
I ”ABC” præsenteres bogstaverne - også med lyd. Under hvert bogstav er der mange forskellige opgavetyper: Der arbejdes blandt andet med bogstavets udformning, skriveretning og med rim. Eleverne kan selv klikke rundt og løse de forskellige opgaver. Desuden er der mulighed for at downloade arbejdsark.
I ”Læs og Lær” er der fokus på forskellige litterære genrer, foreløbig er det digte og eventyr, på læsestrategier, det vil sige førlæsning, nærlæsning og søgelæsning, og på ordklasser.
Biblioteket indeholder billedbøger og læsebøger opdelt efter lix. Bøgerne læses op, og der præsenteres mange forskellige opgaver. Til nogle af bøgerne findes udvidede opgaver og lærervejledninger.
Det er et spændende og alsidigt interaktivt materiale, som kan bruges både til lærerstyret undervisning på de elektroniske tavler og til individuel undervisning. Sådan blev det brugt i den klasse, hvor jeg introducerede det: Først en lærerstyret undervisning og gennemgang af nogle af opgavetyperne, og dernæst fordybede eleverne sig individuelt eller parvis i forskellige områder. Og det fungerede fint.
At eleverne også var meget begejstrede, ses af udtalelser som: ”Det er sjovt og hyggeligt, og man lærer en hel masse”, ”Det er sjovt, at man kan vælge mellem så meget” og ”Jeg var nødt til at høre godt efter for at kunne svare rigtigt på spørgsmålene, for så kom ham den sjove mand, og jeg fik smileys - det kan jeg godt lide!”