Anmeldelse

Kreativitet og læring

Kreativitet i perspektiv

Mange uudnyttede muligheder for arbejde med kreativitet.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Bogen er ikke – som titlen kan forlede til at tro – en praktisk guide til at arbejde med kreativitet eller en håndbog med metoder til læring og udvikling af elevers kreativitet. Bogen er derimod en omfattende og spændende behandling af emnet kreativitet ud fra mange synsvinkler og perspektiver. Den har en stor samfundsmæssig bredde først og fremmest med interesse for fremtidige udfordringer.

Fakta:

Titel: Kreativitet og læring

Forfatter: Ken Robinson

ISBN: 9788792774033

Pris: 280

Sider: 320

Forlag: Vaerkstadt

Forfatteren har samarbejdet med folk på mange niveauer fra uddannelsessystemet over regeringer og internationale organisationer til erhvervsvirksomheder. Det er hans opfattelse, at man på alle planer deler de samme udfordringer, men at man almindeligvis ikke går sammen om at tage dem op. For at opfordre til sådan et samarbejde er bogen henvendt til alle på tværs af systemer, organisationer og professionelle grupper. Bogen er bredt og veloplagt fortællende uden at miste stringens i begrebsbrugen.

Forfatteren skriver blandt andet, at "Kreativitet omfatter noget mere end fantasien … Vores fantasi sætter ikke nødvendigvis noget aftryk i verden. Det gør kreativitet. At være kreativ betyder at gøre noget … Kreativitet handler om at få fantasien til at skabe noget. Man kan sige, at kreativitet er anvendt fantasi … Innovation er den proces, der handler om at udføre nye ideer i praksis”.

Forfatteren mener, at kreativitet kan læres, og at der er mange muligheder for udvikling af fantasi og kreativitet i uddannelsessystemet, men at disse ikke bliver brugt, fordi skolen og uddannelsessystemet bygger på en fabriksmodel fra industrisamfundet, og fordi man i uddannelsessystemet arbejder på grundlag af et snævert og ensidigt intelligensbegreb frem for at bygge på forskellighed, dynamik og mangfoldighed.

Bogen tematiserer kreativitetsproblemstillinger i forbindelse med mange andre emner, for eksempel kreativitet og følelser, kunst og videnskab, den kreative proces, kreativitet og ledelse, og den tager læseren med på en omfattende rundtur til steder, hvor der gøres inspirerende erfaringer med arbejdet med kreativitet.

Som helhed er bogen inspirerende, engagerende og veldokumenteret. Den kan anbefales til læsere, der ønsker deres kreativitetsbegreb og deres holdninger til kreativitet givet et løft.