Anmeldelse

Gozoa - Leg og lær matematik

En app, der faktisk virker efter hensigten

Jeg overgiver mig. Der findes faktisk apps, der kan være med til at kvalificere matematikundervisningen i indskolingen. Gozoa er et godt bud på en app til tablets, hvor førskoleelever og elever i indskolingen tages i hånden på en god og kvalificeret måde.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvornår er det relevant at benytte it? Et relevant spørgsmål, i en tid hvor skolerne bombarderes med tablets, computere og interaktive whiteboards. Alt for ofte lægger programmer op til gold træning. Hvordan sikrer vi, at brug af it ikke blot bliver til gold træning og derved bomber pædagogikken årtier tilbage, til da farfar var dreng? Det er altid vigtigt at have de kritiske øjne på it-programmer til matematikundervisningen.

Fakta:

Titel: Gozoa - Leg og lær matematik

Pris: Kontakt udgiver

Forlag: Gozoa.dk

Netop derfor er det befriende at teste Gozoa. "Gozoa – Leg og lær matematik" er et matematikspil for børn i alderen fem-otte år. Altså børn, der glæder sig til at komme i skole og børn i børnehaveklassen og 1. klasse. Motivationen og den drivende kraft i Gozoa er leg. I spillet introduceres grundlæggende matematikfaglige begreber gennem legeprægede opgaver i et platformsspil.

Gozoa er bygget op om ni baner. Der er en vis progression fra bane til bane. Derfor skal banerne tages i rækkefølge, den første gang spillet spilles. I spillets ni baner arbejdes der blandt andet med matematikfaglige emner som: talgenkendelse (1-20), talskrivning af tallene 0-9 med fokus på skriveretning, sortering efter form og farve, talforståelse - forbinde talnavn med symbol og antal, addition, geometriske former, symmetri og spejling, begrebsopbygning (færrest/flest, størst/mindst, højest/lavest) og 10-venner.

Undervejs i spillet er der hjælp at hente fra håndsymboler, hvor børnene kan koble tal og antal fingre sammen. Når der arbejdes med tal større end ti, er der hjælp fra en perlekæde med tallene.

Gozoa er danskudviklet, og matematikkyndige fra skoleverdenen har sparret med programudviklerne. Det faglige udgangspunkt for spillet et de matematikfaglige mål i Fælles Mål for børnehaveklassen. Gozoa fås til iPad og Google tablets i en gratisudgave og en betalingsudgave. Der skal dog lyde en enkelt anke. Stemmen i spillet er trættende at høre på, og musikken i spillet giver mindelser om supermarkedets muzak. Det må kunne gøres bedre.

Men som sagt i indledningen: Jeg overgiver mig. Jeg giver spillet mine varmeste anbefalinger til brug i førskole, 0.-1. klasse og specialundervisningen i matematik.