Anmeldelse

Teori U som ramme for innovativ organisationsudvikling

Dialog som bro

Fremtiden kalder på en U-vending i skolen. Med Lone Bellings nye bog bydes der velkommen til nogle konkrete rammer for, hvordan en sådan forandringsproces kan tage sig ud.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

En ny skolereform kalder på vigtigheden af, at vi som fagfolk kommer proaktivt på banen og er med til at definere, hvor det er, skolen skal bevæge sig hen.

Fakta:

Titel: Teori U som ramme for innovativ organisationsudvikling

Forfatter: Lone Belling

ISBN: 9788777067778

Pris: 348

Sider: 255

Forlag: Dansk Psykologisk Forlag

Denne bog beskriver, hvordan man gennem innovative forandringsprocesser på helt nye måder kan inddrage lærere, pædagoger, børn, forældre og politikere med flere i den debat. Hvordan kan der skabes rum med plads til at tænke frit og ligeværdigt, og hvordan finder den enkelte ind til det mest betydningsfulde i sit arbejde?

Bogen henvender sig til både lærere og ledere, der ønsker at lade sig inspirere til konkrete værktøjer til at facilitere og understøtte en sådan forandringsproces i skolen eller i klassen. Til teamkoordinatorer, der gerne vil inspireres til metoder at berige teamsamarbejdet på.

Bogen er den første af sin slags, der konkretiserer arbejdet med teori U som ramme for forandringsprocesser. Dette gøres på en meget praksisnær måde ved hjælp at flotte illustrationer, billedeksempler og citater fra folk, der har arbejdet med teori U i organisatoriske sammenhænge.

Bogen er let tilgængelig og overskuelig at læse. Den består først af en kort introduktion til Otto Scharmers teori U og dernæst casebeskrivelser af konkrete forandringsprocesser, hvor hovedcasen er ”En skole i bevægelse” fra Vejle Kommune. Denne forandringsproces er bygget op omkring tre grundlæggende bevægelser i U-processen: sam-skabning, sam-presencing og sam-skabelse. Processen består af 7 faser, som alle er beskrevet meget konkret. Især er der god inspiration at hente i beskrivelserne af og billederne fra implementeringsfasen, som er den side af U-modellen, der kan være udfordrende.

Man kan således bruge bogen som en kogebog, hvor man kan tage hele processen og vælge dén - eller man kan udvælge nogle af faserne eller ideerne og bruge dem til møder eller i undervisningen, hvor ideudvikling eller deslige er på dagsordenen.

Som læser bliver man inviteret til at indtage en position, der er medskabende og medreflekterende i forhold til egen praksis, hvilket opleves som en mere aktiv læserrolle - og som, hvis man hengiver sig selv til fordybelse under læsningen, sætter spor og motiverer til at gøre en forskel i skoledebatten.

Denne bog er et vigtigt og brugbart bud på, hvordan involverende og kreative processer kan designes og udføres i skolen – for børn såvel som for medarbejdere. En bog, der tydeligt viser, hvordan man kan få det betydningsfulde frem i dialogen. Hvordan man i skolen kan arbejde med metoder, der kan danne vejen frem til bæredygtig og banebrydende innovation i forhold til vores måde at tænke skole på. Samtidig er bogen et vigtigt indlæg i en tid, hvor fokus på skolens udvikling og fremtid for alvor er sat på dagsordenen.

Jeg kan i den grad anbefale bogen til alle, der gerne vil have inspiration til, hvordan dialogen kan bygge bro ind i fremtidens skole.