Anmeldelse

Læsningens linser

Læsning til alle tider

Spændende og velskrevet, men læseren skal være motiveret og nysgerrig.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Læsningens linser" præsenteres som praktikerens, den studerendes og læreruddannerens overskuelige indblik i teorier om skriftsprog. Jeg synes, det skal tilføjes, at nørder - på den gode måde - i denne bog kan dykke ned i teorier og modeller, som er forbundet til læsning, der dateres til 400 før vor tid.

Fakta:

Titel: Læsningens linser

Forfatter: Diane H. Tracey, Lesley Mandel Morrow

ISBN: 9788779558588

Pris: 299

Sider: 255

Serie: Læsevejlederen

Forlag: Forlaget Klim

I bogen argumenteres der med, at det ikke er nok, at lærere kommer med praksisbegrundet erfaring som dokumentation for deres undervisning. Det bliver for tilfældigt. Jo flere linser vi er i stand til at anskue verden igennem, jo mere kvalificerede er vores valg af for eksempel teori og model, og undervisere kan tage mere oplyste beslutninger.

Den første større historiske teori er "Mental Discipline-teori", som kan spores til filosofferne Platon og Aristoteles. Hukommelse, vilje og fornuft er ligesom fysiologiske muskler, de kan styrkes gennem øvelse og passende træning. Den teori kan genfindes i en nutidig praksis inden for literacy-undervisning, nemlig gentagen læsning. Bogen kommer omkring mange teorier, og selvfølgelig også de kendte som behaviorisme og konstruktivisme.

Alle teorier bliver efterfulgt af et særligt afsnit med overskriften "Anvendelse i klasseværelset" og "Anvendelse inden for forskningen", hvilket er de afsnit, der især gør bogen relevant for praktikere, men også teoretikere.

Det er en spændende og velskrevet bog, som kræver en motiveret læser, der bliver drevet af nysgerrighed på den særlige teoretiske tilgang til læsning, som bogen tilbyder, eller en læser, som er under uddannelse.