Anmeldelse

Den første læsning

Hyggeligt program til indskolingen

Alinea inviterer de yngste elever til at gå på opdagelse i elskede eventyr-evergreens – og samtidig får de en ordentlig én på bogstavindlæringen.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Den første læsning" er et fint lille træningsredskab til børnehaveklassen. Udgaver, der henvender sig til 1. og 2. klasse, er projekteret til henholdsvis 2013 og 2014.

Fakta:

Titel: Den første læsning

Pris: 62,50

Forlag: Alinea

Eleverne møder seks klassiske eventyr, som de kan få læst højt i programmet. Efterfølgende guides de af Ida og Emil rundt i et opgaveunivers med bogstavtræning fra forskellige vinkler. Gennem forskellige små spil, baseret på eventyrene, træner børnene bogstavgenkendelse, lyde, stavelser med mere på forskellig vis. Der er seks opgavekategorier med seks opgaver i hver. Tanken er, at man gennem træning i en opgave ”opkvalificerer” sig til næste opgave, som der først er adgang til, når den forudgående er bestået. Progressionen fungerer fint, og den motiverende faktor, som kendes fra en verden af computerspil, at nå til næste” level”, fungerer godt. Opgaverne er ikke for svære og har en fin underholdningsværdi, ligesom det indbyggede instruktionsniveau er fyldestgørende. Endvidere er det muligt at opnå tre stjerner i hver opgave, altså at gennemføre den tre gange, hvilket på den ene side tager højde for den begejstring for gentagelse, masser af børn har, og på den anden side sikrer, at eleven efter tre gennemkørsler gelejdes videre i systemet, så vedkommende ikke går i stå.

Der arbejdes bredt med lyde, stavelser, bogstaver og så videre på alsidig og spændende vis. Helt personligt er jeg særligt begejstret for spørgsmålskategorien, hvor der forbilledligt arbejdes med deduktive slutninger ud fra et antal oplysninger, der udelukker alle undtagen én svarmulighed.

Programmets force er træningsaspektet. Der skal arbejdes med lyde og bogstaver på forskellig vis, før det efter min mening er relevant at kaste sig over dette materiale. E-læringsmaterialer er eminente til at gøre det repetitive træningsarbejde fornøjeligt og spændende for eleverne, og dette gælder også for "Den første læsning". Skulle man sætte en finger på noget, kunne det måske være, at enkelte af ikonerne kan misforstås (er det ”mund” eller ”tænder”). Men som nævnt kommer arbejdet i klassen før dette materiale, hvilket bør ruste eleverne til at genkende lydene, og eftersom opgaverne kan gentages, elimineres eventuelle misforståelser hurtigt.

"Den første læsning" er et udmærket materiale, som eleverne kan have glæde af længe, som er til at gå til, og som gør træningsdelen af bogstavindlæringen fængende.