Anmeldelse
Øveklar
Klar til testen
Rigtigt godt materiale forbereder eleverne til de nationale test uden at falde i "teaching to the test"-fælden.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Med ”Øveklar” bliver eleverne prøveklar. Opgaverne i de to hæfter, ”Øveklar. Læsning” og ”Øveklar. Retskrivning”, ligner nemlig i høj grad de opgaver, som eleverne præsenteres for i nationale test og til afgangsprøven. Desuden passer hæfterne naturligvis ind i det materiale, som forfatteren, Søren Aksel Sørensen, tidligere har udarbejdet til 9. klasse, og som netop hedder ”Prøveklar”.
Fakta:
Titel: Øveklar
Forfatter: Søren Aksel Sørensen
ISBN: 9788702123180
Pris: 99
Sider: 48
Type: Retskrivning
Forlag: Gyldendal
ISBN: 9788702137750
Pris: 99
Sider: 48
Type: Læsning
I ”Øveklar. Læsning” lærer eleverne om læseteknikker, læseformål og læsestrategier. Der er opgaver, der blandt andet handler om at finde enkeltinformationer, at finde den rigtige overskrift, at læse mellem linjerne og tolke en tekst. Desuden lægges der op til, at eleverne udarbejder deres egen læsetest.
I ”Øveklar. Retskrivning” arbejdes der med blandt andet ordklasser, tegnsætning, ledanalyse og at rette en tekst. Det tilhørende website indeholder læseprøver, differentierede diktater og forskellige retskrivningsopgaver.
Materialet, som henvender sig til 5.-6. klasse, er lige til at gå til. Mine elever er også begejstrede for det, både for hæfterne og for websitet. De roser det for at være enkelt og samtidig afvekslende. Heri er jeg enig. Lærervejledningen til hæfterne er kort og præcis. Det samme gælder informationerne på websitet. Bookingen af en webprøve og oversigten over prøver ligner for øvrigt det system, vi kender fra de nationale test.
Mine elever og jeg er altså meget tilfredse med materialet. Som en elev udtalte: ”Det passer til navnet. Efter 'Øveklar' bliver man prøveklar”. Kritiske røster kunne så hævde, at materialet lægger stor vægt på ”teaching to the test”. Det synes jeg ikke er tilfældet. Der lægges op til varieret undervisning, og hæfterne indeholder meget forskellige, brede opgavetyper.
Det eneste kritikpunkt, vi har, er, at eleverne ikke kan gå tilbage og se de fejl, de har begået i webrøverne, og på den måde lære af dem. Det arbejdes der dog, ifølge informationerne til læreren, på at ændre.
Materialet er struktureret, målrettet og samtidig varieret. Det anbefales på det varmeste.