Lederen skal stå i spidsen for omstillingen

Lederen bliver en helt central og langt mere magtfuld person efter indførelsen af skolereformen.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Folkeskolereformen vil grundlæggende påvirke ledelsesopgaverne i forhold til folkeskolen. Det gælder de politiske ledelsesopgaver og det gælder ledelsesopgaverne på forvaltningsniveau og på de enkelte skoler", skriver KL, som fortsætter med at reformen indebærer betydelige ændringer af den faglige og økonomiske styring af folkeskolen.

Desuden fremgår det, at: "Fastlæggelse af rammerne for skoleåret 2014 - 2015 kan ikke overlades til den nye kommunalbestyrelse, der tiltræder 1. januar 2014. Beslutningerne skal træffes i den siddende kommunalbestyrelse - ellers er der ikke tid til at forberede og udmønte beslutningerne på den enkelte skole inden skoleåret 2014/15 starter i august 2014."

"Ledelsen på den enkelte skole står over for en meget stor opgave, når folkeskolereformen skal implementeres. Det er først og fremmest en vision for fremtidens folkeskole, der skal oversættes til praktisk hverdag.

"Samtidig skal dette ske gennem et nyt styringssystem, hvor bl.a. de økonomiske rammer vil påvirke arbejdstilrettelæggelse på den enkelte skole."

Visioner fra oven

Skolelederne skal klædes på, så de kan blive ambassadører for den reformerede skole.

"Det er helt afgørende, at skolelederne står i spidsen for denne omstillingsproces, og ligeledes at skoleledelserne tager ejerskab til fremtidens skole og omstillingen på vej derhen", skriver KL, der derfor indkalder til "visionskonferencer" inden sommerferien:

"Der lægges på denne baggrund op til, at der inden sommerferien gennemføres arrangementer for skolelederne, hvor der sættes fokus på visionerne i den nye folkeskolereform. På disse møder inden sommerferien tydeliggøres indholdet i folkeskolereformen og visionerne om de nye udviklingsperspektiver. Arrangementerne skal endvidere bidrage til at skabe overblik over forløbet frem mod reformens ikrafttræden med særlig henblik på skoleledelsens rolle. Der udarbejdes til arrangementerne et oplæg om reformens hovedindhold og skoleledelsens opgaver."

Se beskrivelser af de seks andre arbejdsgrupper via dette link.

Se KLs beskrivelse af arbejdsgruppe for ledelse via linket til højre.

Læs mere

Læs mere på KL.dk