Klaus Holsting
Bondo om nyt KL-udspil: Det er wild west
Intet loft for lærernes arbejdstid er, ifølge DLF-formand Anders Bondo, essensen af det oplæg til en arbejdstidsaftale, som KL nu har præsenteret lærerne for. Bliver udspillet en realitet bliver det ren wild west, lyder lærerformandens kommentar.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
"Vi er blevet præsenteret for en skitse, som ligner den gymnasielærerne er blevet præsenteret for. KL mener, at lærerne skal arbejde efter en aftale, hvor der i realiteten er det, som vi i overenskomstsprog kalder ingen højeste arbejdstid, og som typisk gælder for ledere, der suverænt styrer deres egen arbejdstid", siger Anders Bondo.
Gymnasielærernes arbejdstid er normaliseret
Selv om der i oplægget er skitseret en årsnorm på 1924 timer, mener Anders Bondo, at det i praksis betyder, at lærerne ikke har et arbejdstidsloft. Han hæfter sig ved, at KL har fastslået, at det alene er skolelederen, der ved skoleårets afslutning skal afgøre, om en lærer har haft merarbejde. Anders Bondo mangler på trods af udspillet svar på mange spørgsmål. "Jeg ved ikke, hvordan en lærer skal planlægge et skoleår. Jeg ved ikke, hvornår hun ved, hvordan hendes næste arbejdsdag ser ud. Der er ingen varslingsbestemmelser. Der er ingen arbejdstidsbestemte tillæg. Der er kun en rå årsnorm, som skolelederne vurderer, om man har overtid i forhold til. Det er essensen af den aftale, vi har set".
Af aftale som GL's ville forringe folkeskolen
Grænseløst arbejde På et tidspunkt i forhandlingerne spurgte Anders Bondo, om læreren Ditte, som i TV-avisen og på et youtube-klip har fortalt om sin arbejdsdag, kunne pålægges tre ekstra undervisningstimer om ugen, uden nogen fortalte, hvilke opgaver, hun ikke skulle lave. "Men der var svaret, at det var op til lederen at afgøre", siger Anders Bondo, og konstaterer; "Det er wild west". "Som det ser ud her, har lærerne ingen mulighed for at se, om de har en 37 timers arbejdsuge. De har ingen mulighed for at opgøre arbejdstiden. Vi ser for os det grænseløse arbejde. Vi fik at vide, at vi skulle normaliseres. Jeg tror ikke, at der er nogen arbejdsgrupper, der har en aftale, som den vi er blevet præsenteret for her. Hvis det her er den fremtidige norm for en arbejsdtidsaftale, tror jeg, mange faggrupper vil frygte at blive normaliseret".
Skolelederne ønsker fælles arbejdstidsaftale
Lederen afgør tilstedeværelsen I oplægget er det også lederen, der afgør, hvornår læreren udfører sit arbejde på skolen, og hvornår læreren gør det hjemme. Selv om KL nu har lagt noget skriftligt materiale på bordet, synes Anders Bondo slet ikke, det er nok. "Jeg har fra starten af bedt KL beskrive, hvordan man planlægger et skoleår med en sådan aftale, og den enkelte medarbejder skal have en tryghed for, at der er en arbejdstidsaftale, der regulerer det arbejde, man udfører. Og ingen af de ting har jeg fået svar på endnu". Forhandlingerne om lærernes arbejdstidsaftale fortsætter i weekenden. Forventningen er, at forhandlingerne afsluttes tirsdag i næste uge.
(Redaktionen arbejder på en opfølgning med KL's topforhandler Michael Ziegler. Følg med på folkeskolen.dk)