Tysklærerforeningen vil indføre 3-6-8-modellen, hvor alle fremmesprog i skolen bliver styrkede.
Tysklærerforeningen for Grundskolen.
Tysklærere foreslår model for flere sprog
Det er ikke engelsk men de andre fremmedsprog, der har brug for et løft, fortalte landets tysklærerforening ved et foretræde for børne- og undervisningsudvalget.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
I skolereformudspillet er der lagt op til, at engelsk skal begyndes allerede i 1. klasse, mens eleverne i 7. klasse skal vælge tysk eller fransk. Landets tysklærere mener ikke, at det er engelsk men tysk, der skal styrkes. De fortæller, at eksamenskaraktererne i mundtlig engelsk har været stigende de sidste seks år.
Tysk som fremmedsprog i Danmark er derimod i krise, derfor er det her, regeringen bør sætte ind. Disse argumenter forelagde tysklærerforeningen den 22. januar for børne- og undervisningsudvalget, hvor de argumenterede for 3-6-8-modellen. En model, hvor engelsk senest skal tilbydes i 3. klasse, tysk er obligatorisk og udbydes senest i 6. klasse, og fransk eller et tredje fremmedsprog skal tilbydes i 8. klasse.
"3-6-8-modellen giver mest fremmedsprog for pengene. Det øjeblik man gør tysk obligatorisk, fratager man elevernes mulighed for fravalg", siger formand for Tysklærerforeningen for Grundskolen, Flemming Nygaard. Derfor mener han, at det er en styrkelse af sprogfagene som helhed. I dag kan eleverne vælge enten fransk eller tysk i 7. klasse og her vælger 78 procent tysk, så det vil også være en styrkelse af fransk, at det ikke bliver tysk eller fransk.
Foreningen er optaget af, at man skal gøre noget nu for sproget tysk, ellers vil dansk erhvervsliv om 10- 15 år miste indtægter, fordi vi ikke er i stand til at tale et ordentligt tysk.
Mulighed for gruppeprøver i sprog, kristendom, historie og samfundsfag
Vigtigt oplæg Børne- og undervisningsudvalget ville ved foretrædet blandt andet vide, om der var nogen erfaringer med tidlig tysk. Hertil kunne Poul Kok Sørensen fra Herskindskolen i Galten, hvor de siden 1996 har begyndt med tysk allerede i 5. klasse, fortælle, at knap 100 procent af eleverne vælger tysk. Den høje procent opnås, fordi de ældre elever anbefaler de yngre at vælge tysk, der på Herskindskolen har fået høj status. En elev fra 8. klasse kunne fortælle, at øgede mængde tysk også har styrket sprogopfattelsen i dansk og engelsk.
Udvalgsformand Orla Hav kvitterede for tysklærernes oplæg med ordene: Konstruktivt, velovervejet og vigtigt.
Læs hele tysklærerforeningens skriftlige oplæg til børne- og undervisningsudvalget via linket til højre for artiklen, hvor du også kan læse om Herskindskolens erfaringer med tidlig tysk.
Læs mere
Tysklærernes oplæg til børne- og undervisningsudvalget.
"Mein Lieblingsfach ist Deutsch." Om tidligtyskundervisning.