Anmeldelse
Let design i håndarbejde
Let design i håndarbejde
Bogens styrke er dens idérigdom og glæden ved at finde på og udfolde ideer, uanset hvordan de opstår. Og så har den øje for, at håndarbejde kan hæves over småtingene til større projekter i sammenhæng med andre skoleaktiviteter.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
”Let design i håndarbejde” har som undertitel "40 undervisningsforløb". Dermed er tonen slået an, og der er lagt op til en kollegial håndsrækning inden for den opgave, der ligger i at tilrettelægge og undervise i faget håndarbejde.
Fakta:
Titel: Let design i håndarbejde
Forfatter: Britta Aagaard Thorlann
ISBN: 9788772816746
Pris: 348
Sider: 78
Forlag: Dafolo
Bogens indhold er struktureret i fem kapitler ordnet efter emner i form af henholdsvis "accessories" (tilbehør), "beholdere", "tøjdesign" og, lidt bredere, "andre materialer" samt "diverse i stof". Målgruppen udgøres af elever i 4. og 5. klasse, og der er fokus på, at de fleste ideer skal kunne anvendes blandt såvel piger som drenge.
Der er en overvægt af projekter, der kræver syning på maskine, suppleret med forslag til arbejder i alternative materialer og teknikker, for eksempel dyr og armbånd i de bløde plastperler, der aktuelt rider på en retrobølge båret af begejstringen for neonfarver, yarnbombing og strikkegraffiti.
Om der direkte er tale om design, kan vel diskuteres – som det er blevet i snart mange år – aktualiseret af den forsøgsrække, der aktuelt er sat i gang under fagbetegnelsen ”håndværk og design”. Hos Thorlann er der tale om et kreativt designbegreb, der kan sidestilles med utæmmet idérigdom og stor arbejdsglæde. Denne modstilling vil – rigtigt formidlet – sagtens kunne skabe en god platform for det at arbejde med håndarbejde på mellemtrinnet.
Og i bogen er der nok at tage af. Personligt finder jeg det positivt, at der i så mange af ideerne er åbnet op for utallige variationer understøttet af farvelære, progression i sværhedsgrad og individuelle dekorationsmuligheder. Dermed bliver det muligt at arbejde med det samme emne, uden at elevernes forskellige forudsætninger bliver en hindring for de kreative løjer.
Som i forfatterens tidligere bøger bygger udvalget af ideer på en skønsom blanding af gedigne klassikere i form af vanter, huer og penalhuse suppleret med eksempler på en mere eksperimenterende afprøvning i form af eksempelvis genbrug, inddragelse af tekstile byggematerialer og frottage (gnidetryk) omsat til stof brugt i indkøbsnet og forklæder. Som et yderligere positivt element er vist nogle eksempler på, hvordan håndarbejde kan indgå i en lidt større sammenhæng som for eksempel kostumer til en teaterforestilling, genbrug af T-shirts og cowboytøj samt forslag til iscenesættelse af en fotosession. Dermed løftes niveauet fra småtingene til lidt mere omfattende projekter, hvilket er pædagogisk ret velgørende.