Anmeldelse

Mellem ordene

Grundbog om kommunikation

Glimrende bog om det helt grundlæggende i lærerprofessionen.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Mellem ordene" er den tredje bog i Klims serie, "Vejledning og profession". Bogen er meget vellykket og utrolig velskrevet – sproget flyder, der er ingen knudrede sætninger, der lukker sig om sig selv. Heller ikke selv om det er teori, og der formidles svært stof.

Fakta:

Titel: Mellem ordene

ISBN: 9788771291728

Pris: 299

Sider: 347

Serie: Vejledning og profession

Forlag: Forlaget Klim

"Mellem ordene" er en tyk bog på 346 sider. Den er grundig og omfattende. Her føres man som læser virkelig flot ind i et område, der er et professionelt kerneområde og har relevans for alle, der underviser, og som arbejder med relationer mellem mennesker. Der er stof både for den læser, der allerede er godt i gang i professionen og gerne vil udfordres af mere viden, der kan sætte arbejdet i et nyt lys, og for den studerende, der gerne vil sætte sig ind i et af professionens grundlæggende aspekter, der ikke behandles med stor grundighed i læreruddannelsen, da det ligger på kanten af uddannelsens fag.

Bogen kan anvendes i faget psykologi, da faget jo også handler om det, der ligger mellem mennesker, eller i faget pædagogik. Pædagogik handler jo om undervisning og om måder at nå mål på, og fagets indholdsområde er jo grundlæggende båret af kommunikation. Men her er bogen trods alt nok for omfattende. For den særligt interesserede bachelorstuderende byder bogen sig til.

Et særligt træk ved bogen er, at den bruger mange eksempler, hvilket normalt er en styrke, når der formidles teori. I denne bog bliver mange af eksemplerne dog ikke rigtigt dybe og rammer ikke helt ind i rigtige professionsproblemstillinger. Det er, som om de skal kunne bruges af alle bogens potentielle læsere, lærere, sygeplejersker og så videre, og det holder ikke! Det er fint med mange eksempler, men nogle enkelte rigtig grundige eksempler - måske egentlige cases, som læseren selv kunne arbejde med - ville have løftet bogen helt til tops.

Noget, der til gengæld virker i bogen, er de mange små opgaver, der tilbyder sig på grå baggrund. Her er der flere, der får læseren til at stoppe op og tænke tanker inden den videre læsning. Også kapitlernes faste afslutningsmåde: ”Og kapitlet drejede sig om …” virker godt.

Bogens helt centrale teoretiske omdrejningspunkt er Gregory Bateson om kommunikation. Bernett Pearce og Verner Cronens teori om koordineret beherskelse af mening (CMM) præsenteres kort og godt. En grundbog om kommunikation og relationer som det grundlæggende i lærerprofessionen, som rigtig mange lærere burde læse, for eksempel er kapitel 16 om spørgsmål og lytning glimrende – og spørgsmål, svar og lytten, det er jo det, lærere lever af.