Anmeldelse

Vejledning med håb

Nogle unge kæmper med multibarrierer i deres dagligdag. Denne hjertevarme bog slår fast, at vejledningen skal skabe håb om en vej til en uddannelse og job.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

En kommende reform vil sikre unge under 40 år tilbud om et udviklingsforløb, så alle muligheder for en karriere på arbejdsmarkedet er udtømt, før der kan tænkes på pension. Der skal være håb for de unge. Lige nu arbejdes der i kommunerne med initiativet ”Brug for alle”, hvor dette perspektiv forfølges. Den unge rådgives i et tværfagligt team, der skal vurdere den unges helhedssituation og finde muligheder, der kan føre den unge fremad. Her deltager uddannelsesvejledere. Den unge skal have håb om en fremtid.

Fakta:

Titel: Håb og engagement

Forfatter: Gray R. Poehnell, Norman E. Amundson

ISBN: 9788760924637

Pris: 497,50

Sider: 283

Serie: Vejledningsbiblioteket

Forlag: Schultz Forlag

Disse unge kæmper med multibarrierer i deres dagligdag. Denne bog kredser om dette felt: Mennesker med multibarrierer, hvor vejledningen skal skabe håb om en vej til en uddannelse og job. Bogens to forfattere har arbejdet med integration af oprindelige folkeslag og har overført metoder og modeller til en generel vejledningsindsats over for de marginaliserede unge i dagens speedede samfund. Den ene forfatter har tidligere peget på behovet for mere dynamiske og engagerende vejledningsmetoder. Her foldes et bredere perspektiv ud.

Bogen handler om karriereplanlægning og karrierehåndværk, men også livsvejledning. Et fælles arbejde for den unge og vejlederen. Hvordan skabes bevægelse og fremdrift hos de unge, der har for mange nederlag og har opgivet at se fremad? Her foreslås en vejledningsproces, hvor der arbejdes med elementer fra traditionel karrierevejledning, men arbejdet krydres med kreative og engagerende øvelser. Der anlægges en holistisk forståelsesramme af den unge i den unges verden. Et billede herpå er en tidligere introduceret model kaldet karrierecirklen. Cirklen viser de områder, der har indflydelse på karriereplanerne, blandt andet selvkundskab, værdier, læring, livs- og arbejdsroller. Læg dertil livsbalancetænkning udtrykt i et livsbalancehjul. Der arbejdes med selvvurdering og livshistorier kombineret med udforskning af arbejdsområder, job og uddannelser. Sluttelig skal disse overvejelser omsættes til en kreativ handlingsplanlægning.

Netop dette sidste element er en spændende udfordring til vejledningsområdets traditionelle handlingsplanstænkning. Her udfordres billedet af en trindelt fremtidsplan med angivelse af tid, valg og handlinger frem mod målet. Hvorfor ikke en dynamisk, kreativ, ikke-lineær model, der kan favne både usikkerhed og mulige fejl undervejs, men alligevel fører frem mod målet, spørges der. En model, der ikke giver nederlag, hvis der fejles undervejs, men i stedet giver mulighed for at dreje og tviste planen og alligevel nå frem. En plan, der fastholder håbet. Dette afsnit er en særlig anbefaling værd.

Bogen vil give vejledere gode faglige diskussioner, men skal indholdet omsættes, skal det ind i en længere vejledningsproces. Det kræver tid og presser vejlederen. Som en ekstra hilsen i den anledning handler bogen også om at skabe og genskabe engagementet og håbet hos de vejledere, der kan føle sig udsatte og desillusionerede, måske udbrændte. Pas på jer selv og husk at udøve selvomsorg, siges der. Til brug for det angives nogle øvelser til vejlederne selv. Det er en inspirerende og hjertevarm bog.