Rudersdal satser på at blive en science-kommune

Den nordsjællandske kommune Rudersdal har netop investeret i tre naturvidenskabelige læringscentre. I forvejen samarbejder skolerne med uddannelsesinstitutioner og virksomheder om naturfag.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvordan bygger man en solcellebil, en robot eller en vindmølle? Det er nogle af de udfordringer, elever og lærere på folkeskolerne i Rudersdal Kommune kan prøve kræfter med fra august i år i tre såkaldte Lego Educational Centre.

"Når vi vil have et naturfagligt miljø på skolerne, kræver det dyre materialer, uddannelse til lærerne og ildsjæle, der går forrest. Formålet er at skabe undervisningsmiljøer, hvor fagene får de bedste udviklingsmuligheder samtidig med, at ny viden spredes til en større gruppe af elever og lærere", siger matematik- og naturfagskonsulent Nancy Fuglsang fra Rudersdal Kommune.

De naturvidenskabelige læringscentre rummer blandt andet legoklodser og computere, der bruges til eksperimenter og programmering af små modeller, som kan bruges fra 3. klasse.

Smæk for skillingerne med det samme

For lærerne i Rudersdal byder de nye læringscentre på mange udfordringer, og i løbet af foråret kommer udvalgte team på kurser, så de er klædt på til at bruge det nye udstyr, der er krævende både fagligt og pladsmæssigt. Et læringscenter fylder 60 kvadratmeter, svarende til et almindeligt klasseværelse.

På Nærum Skole, der huser et af de tre læringscentre, glæder lærer Bjarne Bredvig sig til for eksempel at gøre fysikundervisningen mere konkret:

"Eleverne får smæk for skillingerne med det samme, når de eksperimenterer med lego i naturfag, På et kvarter kan de lave modelbiler og finde ud af, hvorfor den ene kører hurtigere end den anden. Sådan et eksperiment kunne tidligere tage to måneder".

Rudersdal Kommune har lavet en plan for de tre naturvidenskabelige læringscentre, som inddrager alle kommunens skoler med knap 7.000 elever. De tre læringscentrene skal modtage besøgsklasser fra de øvrige folkeskoler i kommunen.

Foruden Nærum Skole har Bistrupskolen og Dronninggårdskolen fået hvert et center til 90.000 kroner.

Skolerne lever op til kommende national strategi

Med samarbejdet med uddannelsesinstitutioner og virksomheder om naturfag lever skolerne i Rudersdal op til en af anbefalingerne i den nationale strategi for undervisning i natur, teknik og sundhed, som vil komme senere på året.

Ifølge strategien skal kommuner og folkeskoler i højere grad vende blikket mod eksterne aktører for at styrke undervisningen i naturfag, anbefaler en arbejdsgruppe under Undervisningsministeriet.

"Rapporten formulerer et bud på en strategi, der skal skabe sammenhæng i undervisningen i natur, teknik og sundhed i hele uddannelseskæden. Et vigtigt element er at inddrage også de mange eksterne aktører som museer, sciencecentre og offentlige og private virksomehder på koordineret vis", sagde arbejdsgruppens formand, professor Nils O. Andersen, for nylig til Nyhedsmagasinet Danske Kommuner.