Anmeldelse
Den røde tråd i kristendommens historie
Den røde tråd er på plads
Fin præsentation af emnet. Anbefales især til mellemtrinnets første årgange.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Familiens tiårige tog bogen med sig ind på sit værelse, da hun skulle spise forleden. Det må være ros til Inger Røgild for hendes bog til mellemtrinnet! Vi har her en meget fin præsentation af kristendommens historie i Danmark og Europa i forhold til de store linjer, der tegner sig fra middelalder over renæssancen til oplysningstiden. Her hører vi om religionens historiske udvikling i de helt store hovedtræk, om det centrale persongalleri, ikke mindst tilhængernes dramatiske medgang og modgang gennem tiden, og vi følger med i den levende tro på illustrationer, der opfordrer til debat, stillingtagen og undren. Leksikalske informationer, der kan hjælpe til en mere præcis forståelse af ikke mindst det sproglige begrebsapparat, er medtænkt efter hvert afsnit, og det gør bogen velegnet til klasser med stor faglig spredning.
Fakta:
Titel: Den røde tråd i kristendommens historie
Forfatter: Inger Røgild
ISBN: 9788775237012
Pris: 170
Sider: 67
Forlag: Bibelselskabets Forlag
Bogen er tænkt som et supplement til "Den røde tråd i Bibelen" og fungerer også bedst som en uddybning, og som sådan kan den anvendes som sidemateriale til også andre grundmaterialer.
Det er mit indtryk, at bogen bedst egner sig til mellemtrinnets første år. 6. klasse vil have behov for flere debatskabende udfordringer, for der er en mangel på historiske illustrationer; tendensen til tegninger er en smule for omfattende, også set i lyset af at maleriet og fotografiet skaber viden og diskussion. Tekstens mange historiske konkretheder kunne formentlig være blevet spejlet bedre i dokumenterende illustrationer.
Man kunne også ønske sig mere hjælp til læreren i form af egentlige didaktiske opgaver som pejlemærker til konkrete aktiviteter i samfundet. Det gælder for samtlige niveauer, men især for 6.; når først eleverne kommer i udskolingen, forventes et vist faktisk og også visuelt kendskab til kirken som monument og helligsted. Men bogen anbefales utvetydigt, da den med sig bærer klar formidling af et af de væsentligste punkter for kulturfaget kristendomskundskab.