Anmeldelse
Erebos
Læseoplevelse for computerspillere
Prisbelønnet østrigsk roman suger læseren ind i dæmonisk verden, hvor computerspillet bliver blodig alvor, og hvor antik mytologi væves sammen med kunstig intelligens med stor effekt.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Titlen på Ursula Poznanskis bog, "Erebos", vil for de fleste læsere nok virke mystisk. Måske vil der være en underklang af noget faretruende ved titlen. Men hvad Erebos egentlig er, står ved første blik på omslaget hen i det uvisse. Bogen giver dog ret hurtigt en form for svar: Erebos er et computerspil, som er omgærdet med en kultisk hemmelighedsfuldhed, og som bogens unge karakterer bliver manisk optaget af. For spillet er ikke alene fantastisk dynamisk, nærmest som en levende organisme. Det har åbenbart også følsomme tråde, der rækker ind i de unges verden uden for spillet. Bryder man i virkelighedens verden det tavshedsløfte, man afgiver for at komme ind i Erebos’ univers, bliver det påtalt, næste gang man logger på.
Fakta:
Titel: Erebos
Forfatter: Ursula Poznanski
ISBN: 9788779161566
Pris: 350
Sider: 452
Forlag: ABC Forlag
Derfor fornemmer man også, at der er destruktive kræfter på spil, når bogen senere afslører, at Erebos ikke er et tilfældigt navn, men også navnet på underverdenen i den græske mytologi: læseren skal med romanens karakterer på en vandring, der involverer liv og død. Undervejs er det spillet, der styrer spillet, og derfor bliver de opgaver, som spillerne skal udføre i virkelighedens verden, mere og mere ekstreme. Og i virkelighedens verden er spillereglerne jo ikke sådan, at man med et tryk på tre taster starter forfra på det hele.
For bogens hovedperson Nick Dunmore – 10’er-ung basketspiller med hestehale, to ravne tatoveret i nakken og et anstrengt forhold til fraværende forældre - betyder det, at hans leg med spillets quest pludselig viser sig at være hans eget livs quest: Livsfarligt og livgivende på samme tid.
Som læser går man gerne med helt ind i Erebos. Sammenvævningen af spillets historie med karakterernes virkelighed er elegant udført, og man rives med i plottets strøm af begivenheder. Spændet i motiver fra den antikke mytologi til kunstig intelligens giver bogen en klangbund, der rækker ud over det elementære plot, og nogle af personernes personlige historier rummer eksistentielle dimensioner, der løfter værket.
Det er en bog for alle, men måske især en mulighed for at give computerdrengene en oplevelse.