Ny rapport: Syge lærere giver lavere karakterer

Jo højere sygefravær blandt lærerene, desto dårligere karakterer får skolens elever. Det er et af resultaterne i en Krevi-raport, hvor man har forsøgt at isolere effekten af en række forskellige tiltag på afgangskaraktererne. Rapporten viser også, at store klasser går ud over karaktererne.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Det er faktisk muligt at spare penge på skoleområdet, uden det behøver at gå ud over elevernes faglige resultater. På skoler, hvor lærerne kun har få sygedage, og på skoler, hvor lærerne bruger en stor del af arbejdstiden på at undervise, opnår eleverne alt andet lige bedre karakterer ved 9. klasses afgangseksamen", lyder Krevis egen konklusion på undersøgelsen. Det Kommunale og Regionale Evalueringsinstitut har set på, hvad forskellige økonomiske tiltag betyder for elevernes karakterer. 

Statistik-professor dumper Krevi-rapport

"Hvis vi har to skoler, der ligner hinanden på alle de andre undersøgte forhold, men hvor lærerne på den ene skole gennemsnitligt er syge 19,6 dage om året og på den anden 8,4 dage om året, så vil karaktergennem-snittet for eleverne på skolen med det høje sygefravær gennemsnitligt være 0,16 karakterpoint lavere end på skolen med det lavere sygefravær opgjort på den nye karakterskala", hedder det i rapporten "Økonomisk og faglig kvalitet i skolen - hinandens modsætninger?".

Sygefraværet falder på Frederiksberg - har forvaltningen besluttet

Krevi har forsøgt at isolere effekterne efter en "alt andet lige"-model - altså renset for alt det, der betyder allermest for elevernes karakterer, først og fremmest deres socioøkonomiske baggrund. Lærernes sygefravær er det af de undersøgte forhold, der har størst indflydelse på karaktererne. Men Krevi konkluderer også, at det har positiv effekt, at lærerne bruger en større del af deres arbejdstid på at undervise end opå andre opgaver - samtidig med at en øget undervisningstid til eleverne ikke giver højere karakterer. Krevi mener altså generelt, at det kan betale sig for kommunerne at øge lærernes undervisningsprocent og sænke sygefraværet, fordi man både sparer penge, og eleverne tilsyneladende lærer mere.

Men på ét punkt hænger det ikke sådan sammen: Elever på skoler med store klasser vil alt andet lige klare sig dårligere rent fagligt end elever på skoler med en lav klassekvotient.  For skoler med en gennemsnitlig klassekvotient på henholdsvis 18,6 og 23,8 elever vil der alt andet lige være en forskel i elevernes gennemsnit på 0,05 karakterpoint, hedder det i rapporten (se link til højre).

Forskere: Små klasser giver meget bedre resultater

 

Krevi: Ok at sammenligne skolernes karakterer

Læs mere

Krevi-rapporten