DLF store Vi læser for livet-satsning, som bl.a. har omfattet to særnumre om faglig læsning og skrivning, er en af årsagerne til, at faglig læsning fortsat er "hot".

Faglig læsning er hot

Faglig læsning, test/evaluering og læseforståelse er stadig hot i 2012. Det er Nationalt Videncenter for Læsning der for tredje år i træk har udarbejdet den varme liste over det hotteste på læseområdet ved at spørge en lille gruppe på 21 læsekyndige.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Efter de tre mest varme emner kommer læseteknologi, tidlig sproglig stimulering, skrivning og læsevanskeligheder. Det eneste nye emne på listen (se link til højre) er læseteknologi.

De 21, som videncentret har spurgt, kommer fra universiteter, fra professionshøjskoler og fra praksisfeltet hvor de er læsevejledere, lærere og læsekonsulenter. 17 af dem har nævnt faglig læsning og heraf har 6 peget på Danmarks Lærerforenings satsning "Vi Læser for Livet" som årsag til det store fokus på faglig læsning, men også Pisa og fagligheden i undervisningen nævnes som årsager.

Literacy mangler

Flere i den lille rundspørge nævner, at tiltag med iPads, smartphones og andre it-baserede læringsresurser eksploderer for tiden, og derfor kommer det nye område - læseteknologi - på hot-listen.

Deltagerne er også blevet spurgt, hvad der efter deres mening burde være hot. Her mener halvdelen at literacy burde være med. Men også fagligt læsning, tidlig sproglig stimulering, multimodalitet, læselyst og motivation, læseteknologi og skrivning kommer på denne liste.

Følg med i det nyeste på læseområdet