Anmeldelse

49 tekster om læring

49 tekster om læring

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Han gør det igen. Knud Illeris, der er kendt af alle danske lærere. Først gennem de vidt udbredte bøger om projektarbejde og deltagerstyring, siden gennem den omfattende, grundige og meget læste bog om læring - den “røde”, som den hedder i folkemunde på læreruddannelsen - og senest gennem en række udvalgte tekster om læring, der nu er samlet i en fin, stor, blå bog - 49 nøje udvalgte tekster om læring.

Fakta:

Titel: 49 tekster om læring

ISBN: 9788759316214

Pris: 395

Sider: 630

Forlag: Samfundslitteratur

Er det så præcis de 49 tekster, der er værd at læse? Det kunne se sådan ud. Bogen er ordnet i 15 kapitler, og bare ved at skimme indholdsfortegnelsen ser man, hvor omfattende en arbejdsindsats Knud Illeris må have ydet. Af særlig interesse for lærere og lærerstuderende er naturligvis kapitler som "Skolelæring", "Børns læring", "Læring i ungdommen" og "Barrierer mod læring". Når man betænker mange læreres egen alder, er der sikkert også noget at hente i for eksempel artiklerne "Andragogik - en kommende praksis for voksenlæring" og "Modne voksnes læring".

Kapitlet "Læring i skolen" indeholder fire artikler; en af Grundtvig, en af Dewey, en af Gardner og en af Bruner. Alle velvalgte og med fine sammenbindende tekster skrevet af Knud Illeris. Det kan vist ikke gøres bedre? Knud Illeris er nået dertil i sin karriere, hvor hans bøger nu har fået en fin rød snor indklæbet - et mærkebånd - så læseren kan se, hvor langt han er nået. Også det er fint i en på alle måder stor bog. Bogen kan læses af alle lærere med interesse for læring, og rigtig mange lærerstuderende burde ønske sig bogen i fødselsdagsgave.