Anmeldelse

Tror du det? 9

Tror du det? 9

Religionsvidenskab i 9.: Nyt undervisningsmateriale for kristendomskundskab vil få elever og lærere til at undre sig. Og tak for det.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Kristendomskundskab er et timetrængt fag. Det mærker man dog ikke, når man læser de centrale kundskabsforskrifter, der stiller enorme boglige krav til eleverne - helt på linje med det, der opleves i de øvrige kulturfag, historie og samfundsfag. Kristendomskundskab er givet blot en ugentlig time i 9. klasse, og disse grumme levevilkår i en tid, der på alle måder stiller religionen til skue, fordrer et fagligt fokus, der næppe er set før i fagets historie. Heldigvis er skaberlysten stor i disse år på ikke mindst de store forlag.

Fakta:

Titel: Tror du det? 9

Forfatter: Annika Hvithamar, Mikael Rothstein, Morten Warmind

ISBN: 9788723026354

Pris: 261,25 kroner

Sider: 152 sider

Type: Bog

Forlag: Alinea

Det nye undervisningssystem "Tror du det?" fra Alinea tager opgaven alvorligt og går til kødet og ånden via det religionsfænomenologiske princip om at anvende et metasyn i betragtningen af de religiøse universer. Hvithamar, Rothstein og Warmind lægger ud med at favne det centrale religionsfænomenologiske spørgsmål om det helliges natur og af myte- og ritekomplekserne i en række (set fra Vestens synsvinkel centrale) religioner. Forfatterne formår at overføre de religionsvidenskabelige tankesæt til udskolingselevernes intellektuelle og sproglige verden, og det lykkes hermed at skabe en metodemæssig platform for det videre arbejde med kulturkredsenes religiøsitet.

Herefter slås linjen an til et års studium i hovedreligionerne jødedommen, islam og kristendommen - og enkelte udstikkere - med fokus på deres indbyrdes sammenhænge og forskelligheder og i tematikker, der står disse monoteistiske trosretninger nær: Missionsbegrebet, spørgsmålet om muligheden eller umuligheden af en fortolkning af de religiøse tekster set i lyset af tidligere oplysningstider og vor tids globaliserede postmodernitet. Eleverne vil her få en klar og dog åben forståelse af den evige og komplekse dans mellem system og individ i tid og rum.

Kapitlerne er bygget traditionelt op omkring religionernes tros- og handlingsunivers, men formidlingen heraf sker ikke blot gennem ord, men også gennem understøttende og inspirerende illustrationer, der vægter både den religiøse kilde, fundamentet, oprindeligheden og det faktiske liv, der leves hermed. Det troende menneske af i dag er en uensartet størrelse, og de troendes samfunds skyggesider skildres utilsløret gennem diskussionsskabende fotos. Disse perspektiver giver eleverne mulighed for at undre sig over, føle sympati for eller tage afstand til det, der kan virke eksotisk, i det hele taget bevidstgøre sig, tage stilling til og sætte ord på, hvor de selv befinder sig i spændvidden mellem sekularitet og ortodoksi, og følgelig placere sig selv i en historisk, geografisk og samfundsmæssig udvikling og sammenhæng.

Systemet tilgodeser en række væsentlige pædagogiske principper, blandt andet kravene om faglig læsning gennem veludviklede forforståelses- og evalueringsafsnit og derimellem en lang række undervisningsdifferentierende opgaver og læsestrategier. Forskellige læringsstile og mange mulige faglige niveauer i en given klasse er således tilgodeset.

Samspillet mellem de store teorier og trosafsnit og sporadiske, men pulserende indblik og besøg i det religiøse hverdagsliv fungerer og underbygges fint. Lærervejledningen er her et must, for ud over de faktuelle informationer gives her den nødvendige platform for at arbejde aktivt med materialet. Denne anmelder har særligt været glad for variationerne i opgavetyper og af det  grundige overblik, der ikke mindst takket være et fantastisk grafisk arbejde kendetegner både bog og lærervejledning.